انتخاب بهترین محل برای نصب رادیاتور شوفاژ (قست اول)
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

رادياتورهاي شوفاژ امروزه جزو پرکاربردترين تجهيزات گرمايشي در ساختماهاي عمومي و منازل مي باشند. انتخاب بهترين محل براي نصب رادياتور بسيار حايز اهميت مي باشد. در صورتي كه محل نصب رادياتور نامناسب باشد ضمن اتلاف انرژي، موجب مشكلاتي در آسايش و رفاه ساكنين خواهد شد.

يكي از محل هاي رايج براي نصب رادياتور زير پنجره اطاق ها مي باشد ولي بايد توجه كرد که در ساختمان هاي کنوني در مقابل پنجره ها معمولاً انواع پرده هاي كلاسيك و مدرن نصب مي شوند در اين حالت قرار گرفتن رادياتور در زير پنجره و پشت پرده ضمن اتلاف انرژي موجب ازبين رفتن پرده و پايين آمدن دماي اتاق مي گردد. لذا انتخاب محلي مناسب براي رادياتوها بسيار حايز اهميت مي باشد و همكاران بايد به اين مسئله دقت بيشتري بنمايند.

 


بايد توجه كرد كه در زمان لوله كشي به علت نامشخص بودن دكوراسيون و پرده ها و خالي بودن ساختمان، بهترين محل براي نصب رادياتورها زير پنجره به نظر بيايد ولي لازم است دقت بيشتري در اين خصوص به عمل آيد و محلي را براي نصب رادياتور انتخاب نماييم كه مشکلي براي خانم هاي با سليقه پيش نيايد و ضمن اين كه از اتلاف انرژي جلوگيري مي شود راندمان سيستم افزايش يابد.

 رادياتور شوفاژ

رادياتورهاي شوفاژ امروزه جزو پرکاربردترين تجهيزات گرمايشي در ساختمانهاي  عمومي و منازل مي باشند.که ما بيشتر از سيستم گرمايش به وسيله  آبگرمکن از آنها استفاده مي نماييم اولين شخصي که سيستم گرمايش آبگرم مرکزي را ابداع نمود تريواله سوئدي در سال ۱۷۱۶ ميلادي بود .
رادياتورهاي شوفاژ امروزه جزو پرکاربردترين تجهيزات گرمايشي در ساختماهاي عمومي و منازل مي باشند.که ما بيشتر از سيستم گرمايش به وسيله  آبگرم از آنها استفاده مي نماييم اولين شخصي که سيستم گرمايش آبگرم مرکزي را ابداع نمود تريواله سوئدي در سال
۱۷۱۶ ميلادي بود .
در سال
۱۷۷۰ جيمزوات براي اولين بار از رادياتور هاي چند تکه که با بخار آب گرم مي شد براي گرمايش استفاده نمود . اين سيستم گرمايي تکامل جدي يافت تا آن که در سال ۱۸۳۱ ، پرکنيز سيستم کامل گرمايش با آبگرم را که مجهز به مخزن انبساط بود را به نام خود به ثبت رساند . کاملتريت سيستم گرمايش آبگرم که شباهت زيادي با سيستم هاي متداول امروزي نيز دارد در سال ۱۸۳۳ توسط مهندس انگليسي به نام پالکو ابداع گرديد .

از سال ۱۹۵۰ که پمپهاي آبگردان وارد سيستم هاي گرمايشي گرديد رويکرد عمومي مردم به استفاده از شوفاژ به طور قابل ملاحظه اي افزايش يافت .رادياتورها به سه دسته پره اي ، تخت و لوله اي تقسيم مي گردند و از لحاظ جنس نيز داراي انواع فولادي ، چدني و آلمينيومي مي باشند .
البته ناگفته نماند که رادياتور ها فقط بر اساس شکل ظاهري تقسيم بندي نمي شوند بلکه روش گرمادهي در انواع سطوح آن ها نيز متفاوت است .

اساسا رادياتورها گرماي خود را از طريق تابش و جابجايي به هواي اتاق پس مي دهند و معمولا ۱/۳ گرماي خود را از طريق تابش و ۲/۳ آن را از طريق جابجايي به هواي اتاق پس مي دهند .

انتخاب محل نصب رادياتورها

فرض نماييد که در يک اتاق با دماي۲۰ درجه(c) و مقابل ديواري که ضريب k آن ۰.۵۵w/m۲k است قرار گرفته ايد و دماي هواي بيرون نيز -۱۲c درجه است .مطابق با نمودار تعيين دماي سطح جداره ي ساختمان با توجه به دماي هواي خارج و ضريب k ديوار خارجي ، دماي سطح داخلي ديوار معادل ۱۷.۸ (C) به دست مي آيد که با استفاده از رابطه زير :

"دماي محسوس = دماي سطح داخلي ديوار + دماي داخلي اتاق تقسيم بر ۲ "

دماي محسوس ۱۸.۹ درجه مي شود . حال براي آن که دماي محسوس را به به ۲۰ درجه سانتيگراد برسانيم بايد دماي هواي اتاق را به ۲۲.۲ درجه افزايش دهيم .


به اختلاف دماي بين سطح ديوار و هواي اتاق ، کسري گرما يا کسري تابش گفته مي شود.
اختلاف دماي پنجره ها با هواي اتاق معمولا بيش از اين مقدار است ، اگر دماي هواي بيرون -
۱۲ درجه باشد دماي سطح پنجره حدود ۹ درجه خواهد شد. اين اختلاف رياد با بالا بردن هواي اتاق قابل جبران نيست .

حال براي جبران کسري تابش پديد آمده بايد از طريق تابش يک سطح گرم آزاد عمل نمود . اختلاف دماي لازم براي اين سطح گرم کننده مانند رادياتور با توجه به طول و ارتفاع نصب آن مشخص مي شود . اين کار با طراحي جايگاه ، تعيين اندازه و اختلاف دماي لازم براي رادياتور (مثلا براي جبران جريان عمودي هوا ) براي حذف کامل اثر سردي سطوح پيراموني و با توجه به ذخيره سازي گرمايي آن ها انجام مي شود .

در نتيجه تنها راه حل موثري براي جلوگيري از کسري تابش ، تعيين جايگاهي مناسب براي رادياتور است . اين محل بايد به گونه اي اننتخاب شود که رادياتور افزون بر گرمايش اتاق ، هوايي مطبوع در هر نقطه از اتاق ايجاد کند .

چون معمولا سردترين مکان در اتاق نزديک پنجره است و به علاوه از طريق درزهاي آن ، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد ، جايگاه و اندازه رادياتورها با توجه به موقعيت پنجره مشخص مي شود . از اين رو بهترين توزيع دما در اتاق و بهترين جبران براي کسري تابش وقتي رخ مي دهد که رادياتور زير پنجره نصب شود . اگر رادياتور که حدود ۶۰% گرما را بهع صورت جابجايي منتقل مي کند به صورت آزاد جلوي ديوار بيروني زير پنجره نصب شود ، نيروي شناوري هواي گرم آن به قدري بزرگ خواهد بود که امکان نفوذ هواي سرد شده ي روي وجه داخلي پنجره و هواي سرد وارد شده از درزهاي پنجره ، به درون اتاق را منتفي مي سازد ، با اين کار جريان هوا در اتاق (گردش هواي اتاق ) برقرار خواهد شد .

هرگاه رادياتور زير پنجره نصب شود طول آن بايد معادل پهناي پنجره انتخاب شود . با اين کار جريان عمودي هوا متعادل مي شود و گرماي تابشي رادياتور بيشتر مي شود .

از طرفي هرچه سطح تابشي رادياتور افزايش يابد با بهتر بگوييم سهم گرماي تابشي رادياتور افزايش يابد تاثير بيشتري در ايجاد آسايش گرمايي خواهد داشت . زيرا گرمايي که از طريق تابش از بدن انسان به بيرون منتقل مي شود با افزايش سطح تابش رادياتور بهتر جبران مي شود .براي استفاده از حداکثر توان گرمايي رادياتور بايد آن را نزديک به ديوار و زير پنجره نصب کرد . حداقل فاصله رادياتور از جداره هاي ساختمان از ديوار حداقل ۵۰ ميلي متر و از کف اتاق حداقل ۱۰۰ ميلي متر بايد باشد .در اين صورت هيچکونه افت تواني پديد نخواهد آمد .

 


اگر رادياتور در حالتها ي زير نصب شود افت توان خواهد داشت :

·         زير تاقچه

·            پنجره

·            داخل کابين يا پشت پرده

در صورتي که از يک ورقه جهت پوشش رادياتور استفاده گردد افت توان ممکن است به ۱۵% برسد .



نظرات شما عزیزان:

شوفاژ
ساعت15:17---5 ارديبهشت 1395
بسیار مطالب جذاب و عالی دارید در مورد شوفاژ

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 119
بازدید دیروز : 74
بازدید هفته : 292
بازدید ماه : 811
بازدید کل : 428808
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1