اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

اولین و مهمترین سوال این است که چه زمانی موتورخانه و سیستم گرمایشی ساختمان خودرا روشن کنیم؟قطعا مهمترین زمان در روشن کردن سیستم گرمایشی زمانی است که احساس سرما در ساکنین بوجود بیاید ولی با توجه به نسبی بودن این احساس سرما و در صورتی که سرمای زودرسی در کار نباشد ، بین اول تا پانزدهم آبان ماه زمان روشن کردن سیستم گرمایشی و تغییر فصل و تنظیم زمستانی سیستم گرمایشی به حالت زمستانی می باشد.
اگر سوال این باشد که دقیقا در چه دمایی باید روشن شود ، اصولا وقتی دمای سرد ترین زمان شب از ۱۲ درجه کمتر شود ، نیاز به روشن شدن سیستم گرمایشی وجود دارد. البته وجود کودکان و نوزدان که حساسیت بیشتری به سرما دارند این بازه دمایی را تا ۱۵ درجه نیز بالا می برد.
خوب حالا که تصمیم به تغییر فصل و تنظیم زمستانی گرفته ایم بهتر است قدم به قدم با یکدیگر جلو برویم تا تغییر فصل به آرامی و بدون آسیب صورت گیرد.
شرکت سرو انرژی اکیدا توصیه می نماید که قبل از شروع تغییر فصل و تنظیم زمستانی حتما منبع انبساط باز در پشت بام کنترل شود تا جریان مداوم آب تا بالاترین نقطه تضمین گردد و سپس بقیه فرایند انجام شود.
اول- پمپهای سیرکولاسیون سیستم بسته گرمایشی را از نظر ظاهری کنترل می کنیم که مشکل نداشته باشد
سپس با توجه به نوع و دستورالعمل پمپ نسبت به روغن کاری قسمتهای چرخنده پمپ اقدام می کنیم و بعد از آن اتصالات برقی و سیم های پمپ را کنترل میکنیم
در این میان نکته مهم اینکه قبل از روشن کردن پمپ حتما شیر های چرخش آب و همچنین شیرهای کنترلی قبل و بعد از پمپ را باز می کنیم. البته بهتر است برای کنترل دقیق تر ابتدا یکی از شیرها و بتدریج پس از روشن شدن پمپ شیرهای دیگر باز شود
بعد از انجام این مراحل پمپ سیرکولاسیون ( یکی از پمپ ها )را روشن می کنیم . پس از روشن شدن پمپ صدای آن را کنترل می کنیم که صدای غیر عادی نداشته باشد در صورت داشتن صدای غیر عادی فورا آن را خاموش می کنیم. در صورت خرابی و یا سالم بودن پمپ اول، پمپ دوم را روشن می کنیم تا از صحت عملکرد آن مطمئن شویم.در صورت چرخش صحیح باید آب بتدریج گرم شود. با لمس لوله ها ، چرخش اب و گرمای آن را حس می کنیم. نکته مهم اینکه با توجه به توان دیگ اب گرم ( بخار) مدت زمانی که اب چرخشی گرم شود متفاوت خواهد بود و در برخی اوقات تا یک شبانه روز نیز طول خواهد کشید. بعد از این مرحله بتدریج و ارام ارام شیرهای طبقات و زون های مختلف(‌در صورت وجود ) را باز کرده و چرخش اب را در تمامی ساختمان کنترل می کنیم.

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

سلام موتورخانه مرکزی داریم و تمام پره های رادیاتور واحدها گرم هستند ولی در واحد ما فقط پره های یک اتاق گرم نیست، هواگیری هم شده، علتش چی میتونه باشه؟

 

پاسخ:

با سلام ابتدا مشخص کنید آیا پمپ شوفاژ در موتورخانه دارید ؟ اگر هست اطمینان از سلامت آن دارید ؟ در بیشتر مواقع مشکل پمپ است معمولا به این دلیل که به دلیل ماهیت سیستم موتورخانه در بیشتر مواقع بدون پمپ نیز تا حدودی رادیاتورها گرم میشوند افراد به مرور زمان داشتن پمپ در موتورخانه را فراموش میکنند . ولی باید بدانید بدون پمپ اولا که گرمای دلخواه را در روزهای سرد نخواهید داشت در ضمن به این دلیل که برای هر چه گرم تر شدن مجبورید درجه شوفاز را بیشتر کنید مصرف گاز فوق العاده بیشتر میشود

------------------------------

حسین

سلام - ممنون از آموزش خوبی که نوشتیدرائیاتورهای منزل ما با پکیج دیواری ایران رادیاتور کار میکنه - چهار تا رادیاتور هستش همه شون هم نصف پره هاشون سرد هستند - هواگیری هم انجام شده ولی مشکل برطرف نشده - چیکار باید بکنیم - ممنون میشم جواب را به ایمیل بنده  بفرستید  چون ممکنه این سایت را بعدا پیدا نکنم

 

پاسخ:

 

با سلام و احترام خواهش میکنم رادیاتور ها رو یک به یک هواگیری کنید و درجه فشار بار را روی ۲ قرار بدید اگر باز این مشکل را داشتید ممکن است مسیر رادیاتور ها و یا نهایتا مبدل ثانویه پکیج رسوب گرفته باشد

 

 

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

نحوه هواگیری رادیاتورها

پس از دانستن علت گرم نشدن شوفاژ ، برای شروع ، به یک آچار مخصوص نیاز دارید که می‌توانید آنها با هزینه کمتر از 5 هزار تومان از مغازه‌های ابزارفروشی خریداری کنید.

با استفاده از این آچار مخصوص، پیچ انتهای رادیاتور را کمی باز کرده به‌طوری که خارج شدن آب به‌صورت فشرده که باعث خیس شدن اطراف گردد جلوگیری می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کاملاً هوای داخل رادیاتور به‌طور آهسته خارج شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که کم کم شاهد خروج آب از مجرا باشید. این یعنی دیگر هوایی داخل رادیاتور نیست. البته کمی اجازه دهید تا مقدار بیشتری آب از مجرای رادیاتور خارج شود و هوای مابین رادیاتور کاملا عاری از هوا باشد.

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

اجرای کلی موتورخانه ساختمان

 

موتور خانه از چند جزء اصلی به شرح زیر تشکیل شده است :


1 - دیگ اب

2 - مشعل ، که روی دیگ نصب می شود

3 - منبع کوئل

4 - منبع انبساط

5 - پمپ

6 - لوله ها نصبی بین اجزای موتور خانه و انتقال دهنده به طبقات




1 - دیگ اب

درون دیگ باید پر از اب باشد تا به وسیله مشعل متصل به ان گرم شود . دیگ ها به صورت پره های جداگانه می باشند که به وسیله دیگ جمع کن به یکدیگر متصل می شوند . بر اساس اندازه ساختمان و احتیاج به اب گرم ساختمان تعداد و اندازه پره ها می تواند متفاوت باشد . اب گرم شده درون دیگ مستقیما به رادیاتور های داخل ساختمان رفته و برای گرم شدن واحدها استفاده می شود . مقداری نیز به منبع کوئل رفته و باعث گرم شدن اب درون منبع کوئل می شود .

 
2 - مشعل


برای گرم کردن آب درون دیگ به کار می رود . با شروع کار دمای اب بالا می رود و زمانی که به دمای مشخصی که در ترموستات تعیین شده است رسید خاموش می شود و هنگامی که دما از حد مشخصی پایین تر بیاید شروع به کار می کند .

3 - منبع کوئل

اب گرم شده درون دیگ بعد از انتقال به منبع کوئل وارد لوله های مسی می شود . لوله های مسی دور منبع قرار گرفته شده است . اب گرم بعد از قرارگیری در این لوله ها ، به صورت غیر مستقیم اب درون منبع را گرم می کند . آب گرم داخل منبع کوئل به واحد ها می رود و  برای مصارف شورب و شست و شو استفاده می شود .


4 - منبع انبساط

منبع انبساط  معمولا در پشت بام قرار می گیرد و اب بخار شده اضافی درون دیگ به ان منتقل می شود تا در انجا نگهداری شود . زمانی که اب دیگ کم شود از منبع انبساص اب به دیگ تزریق می شود تا سیستم خشک کار نکند .


5 - پمپ


برای زیاد شدن فشار اب و همچنین کمک به گردش اب درون سیستم موتور خانه از پمپ ها استفاده می شود . بنابر این اب در سیستم گردش می کند و اب گرم درون ان مانند پمپاژ قلب به گردش می آید .


6 - لوله ها نصبی بین اجزای موتور خانه و انتقال دهنده به طبقات

این لوله ها اجزای مختلف موتورخان را به هم وصل می کنند و مانند رگها  اب را درون خود به جریان می اورند . اجرای درست لوله کشی موتورخانه بسیار مهم می باشد و در صورت نداشتن دانش کافی مجری لوله کشی موتورخانه ، سیستم گرمایشی دارای مشکلات بزرگی خواهد شد که هزینه های اقتصادی و زمانی زیادی را به ساکنان ساختمان وارد خواهد کرد.

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

فن کویل یا واحد فن کویل دستگاهی جهت سرمایش و گرمایش و بطور کلی تهویه مطبوع در ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی می باشد.

 

اجزای تشکیل دهنده

یک فن کویل از اجزای زیر تشکیل شده است:

1-فن

2-کویلهای گرمایش و سرمایش

3-فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو

4-شیر فلکه

5-شیرهواگیری

در فن کویل‌ها درجه حرارت توسط ترموستات و مقدار رطوبت توسط هیومیدستات و مقدار هوا توسط فن و مقدار هوای تازه به روشهای متداول کنترل میشود.

انواع

فن‌کویل‌ها عموما به صورت‌های زیر ساخته می‌شوند:

1-فن کویل‌های زمینی

ظرفیت این فن کویل‌ها 200 الی 1000 فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را بصورت بالا زن یا روبرو زن منتشر می سازند.

2-فن کویل‌های سقفی

ظرفیت این فن کویل‌ها هم معمولاً بین 200 الی 1000 فوت مکعب در دقیقه می باشد.این فن‌کویل‌ها به دوصورت کابینت دار و بدون کابینت می باشند.

3-فن‌کویل‌های کانالی

در ظرفیت‌های 600 الی 2000 فوت مکعب در دقیقه ساخته می‌شوند و به سه طرح زیر می باشد:

1-کانالی سقفی توکار

2-کانالی سقفی روکار

3-کانالی دیواری روکار ایستاده

نحوه کار

فن کویلها معمولاً به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند.در حالت اول فن کویل فقط حرارت و برودت مورد نیاز را تامین می‌کند و هوای تازه توسط هوارسان مرکزی و بوسیله کانال‌های توزیع هوا در سطح محل منتشر می گردد تا تهویه مناسب در محل مورد نظرانجام گیرد.در این حالت میزان بار سرمایی وگرمایی توسط ترموستات بکار رفته در فن کویل و با خاموش و روشن شدن فن تنظیم می گردد.در حالت دوم علاوه بر تامین حرارت و برودت مورد نیاز، وظیفه تامین هوای تازه را نیز بعهده دارد. بدین صورت که فن دستگاه، هوای تازه را از طریق دریچه تعبیه شده در پشت فن کویل گرفته و در محل پخش می کند.از محاسن این روش می توان به کاهش هزینه‌های مربوط به سیستم هوارسان مرکزی و متعلقات مربوطه اشاره نمود و عدم فیلتراسیون هوای تازه از معایب این روش می باشد.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
راه اندازي سيستم برودتي را ميتوان به صورت زير تفسير كرد:

«پيشرفت مراحل نصب دستگاهها از مرحله ابتدايي تا مقطعي كه سيستم، كار مورد نياز را انجام دهد.»

پيمانكاران بسياري در اين امر دخالت دارند: نصب كننده دستگاههاي برودتي، برقكار، لوله كش، سازندگان ساختمان، نجار و .... به منظور همكاري نزديك اين پيمانكاران بسيار مهم است كليه كارهايي كه بايد انجام گيرد تحت نظر يك نفر –مهندس سيستمهاي برودتي- انجام پذيرد. مراحل ايمني در هر مرحله حتماً بايد رعايت شود.
در زمان راه اندازي، مسائل زير بايد رعايت گردد:
1.با مراجعه به اطلاعات سازنده فقط از مُبرد تعيين شده استفاده كنيد.
2.مُبرد جايگزين فقط در صورت تأييد سازنده دستگاهها استفاده شود.
3.مُبردي كه احتمال آلودگي در آن وجود داشته باشد استفاده نكنيد.

- آلودگي

مراحل نصب سيستم از هرگونه آلودگي و حتي الامكان به دور از هواي مرطوب انجام گيرد. از ورود هرگونه جسم خارجي مانند برادة فلز، مواد جوشكاري، رسوبات كربني- كه بعد از جوشكاري ايجاد ميشود- به سيستم لوله كشي جلوگيري كنيد.

در صورت پيشگيري نكردن، دراثرهواورطوبت خوردگي ايجاد خواهد شد و مشكلات ديگري كه در زير آمده نيز بروز خواهد كرد:

1. اگر روغن استفاده شده آلوده باشد بر سطح لوله هاي مسي رسوب تشكيل مي شود. اين رسوب در ياتاقانها و سطوح صاف كه حرارت بالا دارند ايجاد ميشود. وجود رطوبت در سيستم نيز ميتواند علت اين امر باشد.
2. اگر تخليه هوا در سيستم به درستي انجام نگرفته باشد، يخ زدگي مشكل اساسي ايجاد ميكند.
3. روغن همراه با گازهاي تقطيرناپذير در دماهاي بالا تغيير شيميايي پيدا مي كند. تجزيه شيميايي مُبرد و روغن در دماهاي بالاي براي مُبرد
R22 و گروه R500
احتمال بيشتري دارد.درحضور مولكولهايي كه شامل هيدروژن هستند اين تجزيه شيميايي توليد اسيد هيدروكلريك و هيدروفلوريك مي كند كه براي كمپرسورهاي بسته و نيمه بسته بسيار مضر است.به همين دليل سيستم بايد مدت زمان كافي تحت عمل تخليه هوا قرار گيرد.

- تخليه (
Evacuation
)

تخليه كامل هوا، رطوبت و گازهاي غيرقابل تقطير از سيستمهايي كه از مُبردهاي هالوژن استفاده مي كنند شديداً توصيه ميشود. اگر اين كار به درستي انجام نشود وجود هوا و يا گازهاي غير قابل تقطير باعث بالا رفتن فشار تخليه كمپرسور شده و سيستم در دماي بالايي كار ميكند. وجودهوا بدين معني است كه رطوبت نيز در سيستم وجود دارد. اگر مقدار رطوبت به قدري باشد كه باعث اشباع خشك كن/***** شود، رطوبت باقي مانده در شير انبساط يا لوله مويي منجمد شده و جريان مُبرد را مسدود ميكند. اگر سيستم تحت آزمايش نشت مُبرد با فشار بالا قرار گيرد و بعد از آن تخليه كامل صورت نگيرد نيتروژن (ازت) باقي مانده باعث بالا رفتن فشار كار خواهد شد. دو روش براي تخليه سيستم: خلأ عميق و روش رقيق*سازي، وجود دارد.

2-1: روش خلأ عميق
به منظور انجام تخليه صحيح، يك پمپ خلأ (
Vacuum pump) خوب مورد نياز است. خلأ مناسب تحت شرايط عادي محيط بايد تا 20 torr
بدست آيد. مدت زمان انجام خلأ عميق بستگي به نوع سيستم دارد: هر چه سيستم بزرگتر باشد زمان بيشتري مورد نياز است. مدت زماني كه يك سيستم بايد تحت عمل تخليه قرار گيرد به عهده تعميركار است و باي طبق دستورالعمل شركت مربوط انجام گيرد. گاهي مشتري زمان خاصي را ملاك عمل قرار ميدهد. واضح است كه پمپ خلأ بزرگتر، زمان كار را كمتر مي*كند. بعضي وقتها سيستم را به مدت بيست و چهار يا چهل و هشت ساعت تحت خلأ قرار ميدهند تا اطمينان صد درصد حاصل شود كه سيستم از هر گونه آلودگي مبراست.

مزين روش خلأ عميق در اين است كه:
الف) به جز مقدار كمي مُبرد كه در زمان آزمايش نشت مُبرد در سيستم وارد مي شود، مُبرد ديگري تلف نخواهد شد.
ب) در سيستمهاي بزرگ امكان بازيافت مُبرد وجود دارد.





2-2: روش رقيق سازي

روش رقيق سازي كه به اصطلاح «تخليه سه گانه» ناميده مي شود هنگامي توصيه مي شود كه پمپ خلأ خوبي در اختيار نباشد. اين روش معمولاً براي سيستمهاي خيلي كوچك كه مقدار مُبرد كم است استفاده مي شود.

1.مقدار كمي از مُبرد را به عنوان «ردياب» در سيستم شارژ كنيد. بگذاريد تا سي دقيقه در سيستم باقي بماند. مُبرد استفاده شده بايد با مُبرد اصلي يكي باشد.

2.مُبرد «ردياب» را تا 5
torr
تخليه كنيد.

3.اين خلأ به وجود آمده را مجدداً با مقدار كمي گاز مُبرد از بين برده و سپس تا 5
torr
تخليه كنيد.

4.اين خلأ را نيز با مقدار كم گاز مُبرد از بين برده و سپس براي سومين و آخرين بار سيستم را تخليه كنيد.

تكرار مراحل ممكن است غير ضروري باشد، اما بعد از يك يا دو بار تخليه، ممكن است مقدار جزيي هوا يا گازهاي غير قابل تقطير موجود در محلهاي اتصال لوله كشي و كنترلها با شكستن خلأ توسط گاز مُبرد، پراكنده و يا توسط مُبرد رقيق شوند.

بعد از هر مرحله پمپ خلأ را خاموش كرده و بعد از چند دقيقه عدد خلأ را ثبت كنيد. سيستم را مجدداً براي مدت سي دقيقه به همين صورت نگه داشته و سپس عدد خلأ را قرائت كنيد. اگر فشار سيستم افزايش يابد بدين معني است كه هنوز مقداري رطوبت در سيستم وجود دارد. نبايد در هيچ شرايطي كمپرسور سيستم را به عنوان پمپ خلأ استفاده كرد. توجه شود كه.

ميتوان در زمان تخليه فنهاي اواپراتور را روشن كرد و سيستم ديفراست حرارتي را نيز فعال كرد تا دماي اواپراتور بالا رود. توجه شود كه هيترها را نبايد براي مدت طولاني روشن نگاهداشت تا اواپراتور صدمه نبيند. دقت كنيد كه هيچ قسمتي از سيستم از مدار تخليه جدا نباشد.

وقتي كه پمپ كار مي كند، شير آن بايد باز باشد و شير تعميراتي روي كمپرسور در موقعيت نشيمنگاه مياني قرار گيرد، شير قطع مايع در مخزن ذخيره باز و شير سيلندر مُبرد بسته باشد. هر دو شير روي شير چند راهه بايد باز باشد. وقتي كه خلأ ايجاد شده توسط گاز مُبرد شكسته مي شود مطمئن شويد كه شير پمپ بسته باشد.

قبل از روشن كردن كمپرسور به مراحل زير توجه كنيد:
1.مطمئن شويد كه برق تغذيه كمپرسور با آنچه كه بر روي پلاك كمپرسور يا موتور نوشته شده مطابقت كند.
2.ولتاژ برق را در ترمينال موتور چك كنيد.
3.ظرفيت فيوزها را چك كنيد.
4.كاركرد كنترلهاي ايمني را چك كنيد.
5.اگر كمپرسور از نوع باز است، در صورت امكان با دست چرخانده تا گردش آزاد آن را مطمئن شويد.
در اين مقطع توصيه ميشود كه يك دفتر ثبت آماده و تمام اطلاعات برقي، دما، فشار و تنظيم كنترلها را ثبت كنيد تا اگر در زمان راه اندازي، سيستم به هر دليلي قطع شود مرجعي وجود داشته باشد.

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

لوله کشی گرمایشی از کف نوع جدیدی از سیستم های گرمایشی پر بازده است که مورد استفاده در بسیار از ساختمان ها قرار گرفته است. فاصله لوله در گرمایش از کف معمولا نباید کمتر از 100mm و بیشتر از 300mm باشد. نقشه گرمایش از کف و محاسبات گرمایش از کف لازم است طبق اصول و استاندارد ها انجام شود که در این صورت میتوان انتظار حداکثر بازده را از این سیستم گرمایشی را داشت. قیمت لوله گرمایش از کف و هزینه اجرای سیستم با توجه به نوع و کیفیت اقلام مصرفی و متراژ و معماری ساختمان مشخص می شود. هواگیری گرمایش از کف چند روز پس از نصب انجام می شود و هوایی که هنگام نصب ، در لوله ها رخنه کرده به مرور از سیستم خارج می شود.

لوله کشی گرمایش از کف

کارایی لوله کشی گرمایش از کف چیست ؟

سیستم لوله کشی گرمایش از کف یک نوع سیستم جدید گرمایشی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد. لوله کشی گرمایش از کف هنگام ساخت ساختمان یا تعمیر و بازسازی انجام می شود. بدین صورت که لوله های مربوط به گرمایش در زیر کف ساختمان کار گذاشته میشوند و با عبور آب گرم از درون این لوله ها ، گرمایش ساختمان از طریق گرم شدن کف ساختمان ( زمین ) صورت میگیرد.

لوله کشی گرمایش از کف

اجرای لوله کشی گرمایش از کف :

بهترین زمان برای اجرای سیستم گرمایش از کف در ساختمان ها در زمان ساخت یا بازسازی ساختمان است که سعی می شود کف ساختمان متناسب با نقشه سیستم گرمایش از کف طراحی و خاکریزی شود. با این وجود برای ساختمان هایی که در مرحله ساخت یا بازسازی نباشند هم امکان اجرای سیستم گرمایش از کف وجود دارد با این تفاوت که تنها ممکن است زمان و هزینه بیشتری مورد نیاز باشد. درجه بویلر حرارتی در سیستم های گرماشی به نسبت رادیاتور و شوفار پایین تر است و همین مسئله سبب شده است که هزینه سیستم های لوله کشی گرمایش از کف در دراز مدت نسبت به سایر سیستم های گرمایشی کمتر باشد که استقبال روز افزون ازین سیستم ها را در پی داشته است. یک نکته مهم در مورد سیستم گرمایش از کف توجه به این مورد است که در زمان ساخت بنا لازم است که جعبه کلکتور و کلکتورهای گرمایش از کف کار گذاشته شوند. در این صورت اجرای سیستم گرمایش از کف میتواند در هر زمانی به راحتی انجام شود.

لوله کشی گرمایش از کف

مهمترین مزایای لوله کشی گرمایش از کف :

  • کاهش هزینه مصرف انرژی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • ایجاد حرارت یکنواخت و ثابت
  • افزایش فضای ساختمان با حذف رادیاتورها
  • امکان کارکرد با موتورخانه ، پکیج و سیستم های خورشیدی




تاریخ: سه شنبه 27 آذر 1397برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

فاظت تجهیزات و دستگاه های سیستم قدرت در مقابل عیوب و اتصالیها ، به وسیله کلید قدرت انجام می گیرد قبل از اینکه کلید قدرت بتواند باز شود، سیم پیچی عمل کننده آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله های حفاظتی انجام می پذیرد.رله به دستگاهی گفته می شود که در اثر تغییر کمیت الکتریکی مانند ولت و جریان و یا کمیت فیزیکی مثل درجه حرارت و حرکت روغن (در رله بوخهولس) تحریک شده و باعث به کار افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار به وسیله کلید قدرت (در سیستم تولید و انتقال و توزیع) یا دژنکتور می گردد.بنابراین به وسیله رله:- محل وقوع عیب از شبکه جدا سازی شده باعث می شود که سایر قسمتهای سالم شبکه همچنان به کار خود ادامه دهند و پایداری و ثبات شبکه به همان حالت قبلی محفوظ بماند.
- تجهیزات و دستگاهها در مقابل عیوب و اتصالی ها محافظت شده و میزان خسارات وارده به آنها محدود گردد. سبب به وجود آمدن اتصالی ها و تأثیرات آنبه دو علت زیر اتصالی ها می توانند به وجود آیند:
الف – تأثیرات داخلی
تأثیرات داخلی که باعث خراب شدن و از بین رفتن دستگاهها یا خطوط انتقال و توزیع می شود عبارتند از: فاسد شدن قسمتهای عایق در یک مولد، ترانسفورماتور، خط، کابل و غیره. این ضایعات و امکانات مکن است مربوط به عمر عایق، عدم تنظیم صحیح، عدم ساخت صحیح و یا عدم نصب صحیح عایق باشد.
ب – تأثیرات خارجی
تأثیرات خارجی شامل تأثیرات زیادی است از آن جمله رعد و برق، اضافه بار که باعث به وجود آمدن حرارت شود، برف و باران ، باد و طوفان، شاخه درختها ، حیوانات و پرندگان، سقوط اشیاء اشتباه در عملیات و خسارتهایی که یه وسیله مردم وارد می شود و غیره . وقتی که یک اتصالی در مداری رخ دهد، جریان افزایش یافته و ولتاژ ( اختلاف پتانسیل ) نقصان پیدا می کند افزایش جریان حرارت زیادی را به وجود آورده که ممکن است منجر به آتش سوزی یا انفجار شود. اگر اتصالی به صورت جرقه باشد ممکن است خسارت زیادی به بار آورد. برای مثال اگر جرقه ای بر روی خط انتقال نیرو به وجود آمده و سریعاً بر طرف نشود خط را سوزانده و باعث پاره شدن آن خواهد شد و نتیجه سبب قطع برق برای مدت طولانی خواهد شد . نقصان ولتاژ که در اثر یک اتصالی به وجود آید می آید برای دستگاههای الکتریکی بسیار زیان آور است و اگر این ولتاژ ضعیف برای چند ثانیه ایی ادامه داشته باشد، موتورهای مشترکین از کار باز ایستاده ، دوران مولدهای برق نامنظم و نا مرتب خواهد شد پس در صورت وقوع جریان شدید و ولتاژ ضعیف به سبب اتصالی در مدار می بایست به فوریت اتصالی کشف و برطرف گردد و جریان ولتاژ به حالت عادی باز گردانده شود.
رله های جریانی:
رله های جریانی به منظور حفاظت شبکه های الکتریکی در مقابل عیوب ناشی از خطاهای جریان بکار میروند.
عمده عیوبی که توسط رله های جریانی تشخیص داده می شوند عبارت است از:
اتصال کوتاه در شبکه اضافه جریان اضافه بارجریان نشتی (ارت فالت) عدم تقارن جریان سه فاز کاهش بار (در مورد موتورها) افزایش مدت زمان راه اندازی (در مورد موتورها)قفل بودن روتور (در مورد موتورها) حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جریان و اتصالی زمین: اولین و یکی از مهمترین حفاظت هایی که در یک سیستم وجود دارد حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جریان و نشتی زمین می باشد. این حفاظت ها با حفاظت اضافه بار تفاوت آشکاری دارد چون حفاظت اضافه بار بر اساس ظرفیت حرارتی واحد می باشند. در این نوع حفاظت جریان سه فاز توسط سه عدد ترانسفورمر جریان حس می گردند و به رله انتقال می یابند و بر اساس آن حفاظت صورت می گیرد. در مورد حفاظت بالا منحنی قطع رله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا حفاظت صحیح بر اساس آن صورت میگیرد.
این رله ها می توانند دارای دو گروه منحنی قطع باشند:
نوع زمان ثابت که پارامتر جریان و زمان به هم وابستگی ندارند و به صورت جداگانه تنظیم می گردند و رله بر اساس جریان تنظیمی در زمان تنظیم شده فرمان قطع را صادر می کنند. نوع زمان کاهشی که در این حالت زمان قطع رله با یک منحنی به جریان عبوری از رله مرتبط می باشد . به این صورت که هر چه جریان عبوری از رله بیشتر گردد زمان قطع رله کمتر خواهد بود.
بسته به عملکرد و نوع استفاده از رله منحنی های استانداردی برای این رله ها تعریف می گردد که بشرح زیر است:
Standard Inverse Curve (SIT)
Very Inverse Curve (VIT)
Extremely Inverse Curve (EIT)
Ultra Inverse Curve (UIT)
حفاظت سیستم های الکتریکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امروزه کمپانی های متعددی در حال طراحی و ساخت رله های حفاظتی می باشند .
برخی از کمپانی های معتبر که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند عبارتند از:
Siemens , Alstom , ABB , GE Power , Schneider , CEE , Reyroll
به طور کلی رله های حفاظتی باید دارای مشخصات زیر باشند:
سرعت عملکرد : این پارامتر در رله های حفاظتی بسیار حائز اهمیت است چون رله های حفاظتی هنگام خطا موظفند با سرعت هرچه تمامتر بخش های معیوب را از قسمت های سالم جدا نمایند .
حساسیت:
این پارامتر به حداقل جریانی که سبب قطع رله می گردد بر میگردد.
تشخیص و انتخاب در شرایط خطا: این پارامتر نیز بسیار مهم است زیرا در شبکه هایی که دارای چند باس بار و رله حفاظتی هستند هنگام وقوع خطا می باید قسمت معیوب به درستی تشخیص داده شده و از شبکه جدا گردد و قسمتهای سالم به کار خود ادامه دهد. پایداری : این پارامتر به این باز میگردد که یک رله حفاظتی به تمامی خطاهایی که در محدوده حفاظتی خود به درستی عکس العمل نشان دهد و در مقابل خطاهای این محدوده عکس العملی نشان ندهد .
دسته بندی رله های حفاظتی بر اساس پارامترهای اندازه گیری:الف) رله های جریانی : این رله ها بر اساس میزان جریان ورودی به رله عمل می کند . حال این جریان می تواند جریان فازها , جریان سیم نول , مجموع جبری جریانهای فازها باشد (رله های جریان زیاد – رله های ارت فالت و …. ) و جریان ورودی رله می تواند تفاضل دو یا چند جریان باشد ( رله های دیفرانسیل و رستریکت ارت فالت )ب) رله های ولتاژی : این رله ها بر اساس ولتاژ ورودی به رله عمل میکند این ولتاژ می تواند ولتاژ فازها باشد (رله های اضافه یا کمبود ولتاژ و ….) و یا میتواند مجموع جبری چند ولتاژ باشد ( رله تغییر مکان نقطه تلاقی بردارهای سه فاز)ج) رله های فرکانسی : این رله ها بر اساس فرکانس ولتاژ ورودی عمل میکند ( رله های افزایش و کمبود فرکانس)د) رله های توانی : این رله ها بر اساس توان عمل می کنند به عنوان مثال رله هایی که جهت توان را اندازه گیری می کنند یا رله هایی که توان اکتیو و راکتیو را اندازه گیری می کنند .ه) رله های جهتی : این رله ها از جنس رله های توانی هستند که بر اساس زاویه بین بردارهای ولتاژ و جریان عمل میکنند مانند رله های اضافه جریان جهتی که در خطوط چند سو تغذیه رینگ و پارالل بکار می روند و یا رله های جهت توان که جهت پرهیز از موتوری شدن ژنراتور هنگام قطع کوپلینگ آن بکار میرود . و) رله های امپدانسی : مانند رله های دیستانس که در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارند . ز) رله های وابسته به کمیت های فیزیکی : مانند حرارت – فشار – سطح مایعات و …. مانند رله بوخ هلتس ترانسفورمرهاح) رله های خاص : رله هایی هستند که برای منظورهای خاص به کار میروند مثلا رله تشخیص خطای بریکر – رله مونیتورینگ مدار تریپ بریکر – رله لاک اوت و …..




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

اجرای لوله کشی تاسیسات و ساختمان

نصب اصولی پمپ و لوله کشی

 

09123719712

021-33477542

نیک پور




تاریخ: شنبه 24 آذر 1397برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آخرین تکنولوژی روز در ایران است که در سال های اخیر وارد بازار شده و در مکان های مختلف علی الخصوص ساختمان های بلند مرتبه به کار گرفته میشود این سیستم دارای بهترین راندمان برای ساختمان های بلند مرتبه بوده و باید با ویژگی های خاصی بکار گرفته شود . سیستم فاضلابی پوش فیت از تولید تا نصب مرحله به مرحله باید با در نظر گرفتن کل زوایا و برنامه های خاصی بکار گرفت . تولید لوله و اتصالات از پلاستیک و مواد مرغوب پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر تهیه شده و دارای مقاومت زیادی در برابر ناملایمات جوی و فیزیکی در ساختمان می باشد این مواد در برابر آتش و تکانهای شدید ساختمان ناشی از زلزله و نشست تدریجی از خود واکنش نشان داده و مقاومت می نماید.

 

ساختار فیزیکی این سیستم تشکیل شده از اتصالات با کیفیت و لوله در سایزهای ۵۰ و ۷۵ و ۹۰ و ۱۱۰ در یک سر لوله و اتصال مخروطی شده و داخل مخروط یک شیار عمقی برای نصب اورینگ که عمل آببندی لوله و اتصال را انجام میدهد ایجاد گردیده است . اورینگ لوله و اتصالات از نوعی مواد خاص عمدتا تهیه گردیده که به محض جا زدن موجب چسبندگی و آبندی لوله و اتصال می گردد.

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

لوله ها را می توان به انواع مختلف از نظر جنس ، کاربرد و نحوه اتصالات دسته بندی نمود . لوله هایی که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد به شرح ذیل می باشد: 

لوله های گالوانیزه 

لوله های گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند : لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند و عموماً بین این دو فرقی گذاشته نمی شود ،در صورتیکه لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر هستند. 

لوله های چدنی 

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله ،‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند. 

لوله های پلاستیکی 

لوله های پنج لایه 

در تاسیسات لوله کی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد . برای حل این مشکل تا کنون تلاشهای زیادی صورت گرفته است .استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک

 پاسخی قطعی به مشکل بدهند.

یکی دیگر از راه هایی که برای پرهیز از مشکلات لوله های فلزی پیشنهاد شده است استفاده از لوله های پلیمری است اما به کارگیری این لوله ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می کند اما مشکلات دیگری را باعث می شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن ، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا ، ضریب انبساط زیاد و ...

در این شرایط گروهی از دانشمندان به تلفیق فلز و پلیمر توجه کردند . به عنوان مثال سوپر پایپ نقطه اوج همین تکنولوژی است . تلفیقی هوشمندانه که حاصل آن لوله ای است پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص – که مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، رسوب و پوسیدگی را از لوله های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم ، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله های فلزی به ارث برده است . سوپر پایپ آخرین دستاورد تکنولوژی است هک برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می کند. 

 

انواع لوله گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه 

این نوع لوله ها گاهی برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک به کار برده می شود ولی مورد استفاده اصلی آنها برای تهویه است . جنس این لوله ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش می دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگیها در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) می کنند . این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند . 

لوله های آهنی گالوانیزه 

جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه های درز جوش بهم جوش داده می شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند . به همین علت آنها را لوله های با درز نیز می گویند . این نوع لوله ها از رنگ تیره و خاکستریشان شناخته می شوند .و عموماً به دو صورت سبک و متوسط تولید می شوند . 

کلیه لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های 6 متری و دو سر دنده با قططر اینچ تا 8 اینچ تولید می گردند . قر این لوله ها معمولاً‌قطر اسمی است که بزرگتر از 

قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است . 

همچنین در بازار این لوله ها را بر اساس نمره می شناسند . لوله های گالوانیزه نیز به وسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند . 

نکته : از اتصال این لوله ها به روش جوشکاری باید پرهیز نمود زیرا بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که محیط کار را آلوده می نماید و تنفس آن ایجاد مسمومیت کرده و موجب آسیب دیدن دستگاه تنفسی می شود . 

 

انواع لوله چدنی

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله ،‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم

 لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند . 

لوله های چدنی که در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می رود : 

سرتوپی (یک سرتوپی – دو سرتوپی) 

دو سر تخت 

مزایای لوله های چدنی 

در برابر فشار وارده به جداره های خارجی دارای مقاومت و استحکام خوبی هستند 

فرسودگی این لوله ها کمتر از لوله های فلزی است 

می توان براحتی از دستگاه تراکم هوا جهت باز کردن و رفع گرفتگی لوله استفاده نمود 

قیمت لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی ارزانتر است 

معایب لوله های چدنی 

نصب لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی کنتدتر انجام می شود

لوله های چدنی به علت تاثیر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب زنگ می زنند و جلوگیری از زنگ زدگی آنها میسر نمی باشد 

داشتن وزن زیاد قطعات و کثر اتصالات و در نتیجه زیاد پیوند از معایب دیگر لوله های چدنی می باشد 

مقایسه لوله چدنی توپی دار و سر تخت 

قابلیت تحمل فشار لوله های سرتخت بیشتر است

لوله های سر تخت به دلیل نداشتن مادگی و لبه های قیطانی و وزن و ضخامت کمتر و نوع پیوند کاربرد بیشتری دارند

لوله های سرتخت به دلیل خاصیت الاستیکی نوع پیوند آن تغییر حرارت بیشتری را نسبت به لوله های دیگر تحمل می کند 

وزن لوله های چدنی توپی دار فاضلاب (استاندارد ASTM) 

لوله های پنج لایه

در تاسیسات لوله کی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد . برای حل این مشکل تا کنون تلاشهای زیادی صورت گرفته است .استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک 

پاسخی قطعی به مشکل بدهند . 

یکی دیگر از راه هایی که برای پرهیز از مشکلات لوله های فلزی پیشنهاد شده است استفاده از لوله های پلیمری است اما به کارگیری این لوله ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می کند اما مشکلات دیگری را باعث می شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن ، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا ، ضریب انبساط زیاد و … . 

در این شرایط گروهی از دانشمندان به تلفیق فلز و پلیمر توجه کردند . به عنوان مثال سوپر پایپ نقطه اوج همین تکنولوژی است . تلفیقی هوشمندانه که حاصل آن لوله ای است پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص – که مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، رسوب و پوسیدگی را از لوله های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم ، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله های فلزی به ارث برده است . سوپر پایپ آخرین دستاورد تکنولوژی است هک برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می کند . 

 

ساختار لوله های سوپر پایپ 

یک لوله آلومینیمی با جوش طولی اولتراسونیک ،‌بدنه اصلی سوپر پایپ را تشکیل می دهد . این لایه فلزی مقاومت در برابر فشار ، حرارت و نفوذ اکسیژن را تامین می کند . در لایه های داخلی و بیرونی سوپر پایپ به جای پلی اتیلن مشبک (PEX) از پلیمر جدید PEOC استفاده می شود که عمر این پلیمر در شرایط سخت کاری و در فشار و دمای بالا حتی با ضریب اطمینان 5/2 بیش از 400 سال است . لایه های فلزی و پلیمر طی فرآیندی توسط دو لایه چسب مخصوص با هم تلفیق می شوند . 

مزایای لوله های پنج لایه 

زنگ نمی زند ، رسوب نمی گیرد و هرگز نمی پوسد 

به راحتی خم می شود و شکل می پذیرد 

نصب آن سریع ، آسان و بدون ضایعات می باشد

بسیار سبک و حمل و نقل آن آسان است 

عدم امکان نفوذ اکسیژن به لوله و جلویگری از لجن زدگی و تغییر رنگ آب

ضریب انبساط طولی بسیار ناچیز

افت فشار بسیار ناچیز بدلیل هموار بودن سطح داخل لوله

مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی 

مقاوم در برابر فشار به علت جوش طولی آلومینیوم

در لوله کشی توکار مطمئن و در نصب روکار زیبا است

توان تحمل حرارت مداوم

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • ونت چیست ؟
  • هواکش فاضلاب برای چه نصب و اجرا میشود؟
  • علت اجرای ونت در سیستم فاضلاب ساختمان ها چه چیز است؟

سیستم لوله کشی هواکش ونت یکی از مهم ترین قسمت های شبکه ی لوله کشی فاضلاب را تشکیل می دهد و وظیفه ی اصلی آن این است که فشار هوا را در لوله های فاضلاب در حد فشار جو نگاه دارد.در گذشته توجه جدی به این قسمت نمی شد وتصور عمومی بر این بود که برای تامین سرعت تخلیه فاضلاب کافی است که قطر لوله بزرگتر انتخاب شود وبرای جلوگیری از ورود گازهای نامطبوع مجرای فاضلاب به داخل ساختمان از سیفون استفاده گردد.در آن زمان سیستم لوله کشی فاضلاب را فقط وسیله ی تخلیه ی مواد زاید به شمار می آورند وبه این موضوع توجه نداشتند که وجود تاسیسات نادرست خود تا چه اندازه سلامت انسان را در معرض خطر قرار می دهد.در واقع لوله کشی به عنوان یک کارعلمی شناخته نمی شد.احداث ساختمان های بزرگ و تراکم جمعیت درشهرها تاثیر مهمی در پیشرفت فن لوله کشی گذاشت وآن را در ردیف کارهای علمی قرار داد.اگر در تمام طول مدت کار شبکه فشار هوای داخل لوله ها ثابت بماند می توان با قطر کمتر لوله ی فاضلاب تعداد بیشتری از وسایل بهداشتی را در یک لوله تخلیه کرد. لوله های هواکش در شبکه های لوله کشی فاضلاب اساسا به دو منظور نصب می شوند.

۱-جلوگیری از تخلیه ی آب سیفون

۲-سهولت در تخلیه ی فاضلاب

جلوگیری از تخلیه ی آب سیفون:

وجود آب در قسمت آب بند (شترگلویی) سیفون باعث جلوگیری از ورود گازهای نامطبوع شبکه فاضلاب به فضای داخلی ساختمان می شود.در صورتی که سیستم فاقد لوله کشی هواکش باشد آب درون سیفون ممکن است به دلایل مختلف از بین برود. یکی ازعلل استفاده از سیستم هواکش جلوگیری ازاین پدیده می باشد. با توجه به شکل ۴-۱۱به اهمیت استفاده از هواکش می توان پی برد. با مقایسه شکل های الف ،ب،ج مشخص می شود که سیفون وسیله بهداشتی شکل ج به دلیل استفاده از لوله هواکش آب درون خود را حفظ می نماید ودر وسیله بهداشتی شکل ب به خاطر عدم استفاده از هواکش آب درون سیفون تخلیه شده (سیفوناژ)است.وسیله بهداشتی شکل الف فاقد سیفون بوده وگازهای نامطبوع شبکه فاضلاب از طریق وسیله بهداشتی وارد فضای داخلی ساختمان می شود وساکنین آن را دچار ناراحتی می کند.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • طریقه نصب دشوارتر: شاید بارها پیش آمده باشد که شیرآلات را خودتان به راحتی با استفاده از یک آچار تعویض کرده باشید. این مسئله درمورد وال هنگ‌ها مقداری متفاوت است. در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌های تولید کننده وال هنگ در صورتی که این تجهیزات توسط متخصص نصب نشوند، گارانتی آن را باطل می‌کنند. پس شما برای نصب توالت وال هنگ، روشویی یا دیگر لوازم، نیاز به یک متخصص دارید. این در حالی است که برای سرویس‌های معمولی شما نیاز به هیچ ابزاری برای برشکاری یا جوشکاری نخواهید داشت.
  • نیاز به فضای کافی در دیوار: بر خلاف فضای عادی و در دسترس بسیار کمتری که در صورت استفاده از وال هنگ نیاز دارید، در درون دیوارها نیازمند فضای زیادی خواهید بود. تجهیزات وال هنگ مانند فلاش تانک که اندازه نسبتا بزرگی دارد باید به راحتی درون دیوار جا شوند. به همین دلیل دیوارهای نازک و با قطر کم مناسب استفاده از آن‌ها نیستند. هر چند به صورت پیش‌فرض دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی برای رعایت مسائلی مانند نشت آب، قطورتر از دیوارهای عادی ساخته می‌شوند و نگرانی زیادی از این بابت وجود ندارد.



ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • نظافت و شستشوی آسان‌تر: هنگام استفاده از تجهیزات بهداشتی معمولی همیشه باید با مشکل شستشو و نظافت آن‌ها دست و پنجه نرم کنید. این دشواری علاوه بر شستشوی خود تجهیزات، به شستشوی نقاط کوری که این لوازم می‌سازند نیز مربوط می‌شود. زیر پایه‌های نگهدارنده روشویی، پشت پایه‌ها، پشت فلاش تانک و … دیگر در وال هنگ‌ها وجود ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت و به آسانی سرویس بهداشتی یا حمام خود را بشویید.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع: یکی از مشکلات سرویس‌های معمولی، ثابت بودن ارتفاع آن‌ها و وابستگی این ارتفاع به پایه‌های پیش ساخته است. استفاده از دیوار برای نصب تجهیزات سرویس بهداشتی این امکان را به شما می‌دهد که ارتفاع توالت وال هنگ، روشویی یا حتی دوش حمام را هر طور که راحت‌ترید تنظیم کنید.
  • مصرف کمتر آب: به طور معمول در سرویس‌های وال هنگ از جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط استفاده می‌شود. به عنوان مثال شیرهای آب مرتبط با سرویس‌های وال هنگ یا فلاش تانک‌ها با استفاده از این تکنولوژی‌های جدید می‌توانند تا ۳۰ درصد مصرف آب شما را کاهش دهند. هر چند این مورد مستقیما به وال هنگ ربطی ندارد و سیستم‌های کم‌مصرف معمولی نیز می‌توانند مصرف آب را کاهش دهند، اما در تجهیزات وال هنگ به طور معمول این موارد رعایت شده و راحت‌تر می‌توانید از این تکنولوژی‌ها بهره ببرید.



ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • مدیریت بهتر فضا: با شرح یک مثال صحبت را آغاز می‌کنیم. یک توالت فرنگی معمولی را در نظر بگیرید که باید درون سرویس بهداشتی یا حمام نصب شود. این توالت فرنگی دارای فلاش تانک، شیلنگ، پایه و شیر پرکن است که هر کدام به تنهایی فضای زیادی را به همراه کاسه توالت به خود اختصاص می‌دهند. در مقایسه با یک توالت فرنگی معمولی یک توالت فرنگی وال هنگ را جایگزین کنید. نه تنها در این حالت پایه و فلاش تانک به درون دیوار منتقل می‌شوند، بلکه دیگر شیر پرکن و شیلنگ نیز از نمای شما حذف می‌شود. این تنها یک نمونه از تغییرات حاصل از تجهیزات وال هنگ بود. تصور کنید تنها با حذف فلاش تانک‌های مربوط به توالت فرنگی و ایرانی، لوله‌کشی‌های روکار، نگهدارنده‌ی دوش حمام و پایه‌های روشویی چقدر می‌توان به باز شدن فضای سرویس بهداشتی و حمام شما کمک کرد و زیبایی به آن محل بخشید.
  • استحکام و مقاومت بالاتر: تجهیزات و لوله‌کشی‌های معمولی روی پایه نصب یا با استفاده از پیچ به دیوار متصل می‌شوند. برخلاف چیزی که از تفاوت ظاهر سرویس‌های معمولی و وال هنگ ممکن است به چشم بیاید، تجهیزات معمولی بسیار ضعیف‌تر هستند. تجهیزات وال هنگ به دلیل اینکه از کل محیط دیوار، و نه یک پایه، به عنوان تکیه گاه استفاده می‌کنند مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و تکانش دارند.
  • کاهش صدای مزاحم: احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده هنگام مهمان‌داری یا سکوت در خانه متوجه شده باشید سرویس بهداشتی چه صدای زیادی تولید می‌کند. این سر و صدای زیاد به خصوص هنگامی که کسی قصد استفاده از فلاش تانک را دارد به اوج خود می‌رسد. یکی از مزیت‌های اصلی وال هنگ‌ها استفاده از فلاش تانک توکار است. استفاده از تجهیزات توکار و عبور لوله‌های آب از درون دیوارها و همچنین فلاش تانک توکار در توالت وال هنگ باعث می‌شود صدای عبور آب هنگام استفاده از آن‌ها به کمترین میزان خود برسد.



ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

لوله کشی روکار و توکار رادیاتور

لوله کشی روکار و توکار آب سردوگرم

 

کار اجرایی واقع در سازمان صدا و سیمای تهران

با تشکر از مهندس صدرایی




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

نصب و تعمیر کلکتور موتورخانه

تعمیر و نگهداری موتورخانه

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 ۱  ساختمان‌های مسکونی

رسیدن به آسایش حرارتی و مصرف کم یکی از مزایای سیستم گرمایش از کف می‌باشد. این سیستم توانسته با فراهم آوردن شرایط آسایش بی نظیر برای ساکنین یکی از سیستم‌های گرمایش محبوب در ساختمان‌های مسکونی باشد.

۲  محیط اطراف استخرها

یکی از مشکلات گرمایش در استخر‌ها نبود گرمای یکنواخت در محیط استخر و تجمع گرما در زیر سقف می‌باشدکه این امر  باعث تلفات حرارتی زیاد انرژی و خوردگی اجزای سقف میشود. با استفاده از سیستم گرمایش از کف میتوان کلیه مشکلات فوق را برطرف نمود.

۳  سالن‌های مرغداری

در سالنهای مرغداری گرمایش مورد نیاز در سطح حدود ۵۰ سانتی متر از کف می باشد در حالیکه در سیستم گرمایشی متداول (هیتر) زماینکه گرمای کف ۳۲ درجه است دمای زیر سقف حدود ۵۰ درجه می باشد .

همانطور که می دانید هوای گرم سبک تر است و در بالاترین قسمت قرار می گیرد در صورتیکه گرمایش مورد نیاز در سطح پرنده می باشد و با توجه به تبادل حرارتی سقف و تهویه سالن تا ۶۰ درصد اتلاف انرژی بوجود می آید. با استفاده از سیستم  گرمایش از کف می‌توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و توزیع گرمای یکنواخت و مطبوع ایجاد کرد .

مزایای گرمایش از کف در سالنهای مرغداری :

    افزایش رطوبت نسبی محیط و نرمال بودن بستر (در طی پرورش، هر قطعه مرغ حدود ۱۰ لیتر آب مصر می کند که ۳/۲ آن از طریق فضولات دفع و روی بستر باقی می ماند. با وجود گرمایش از کف عملیات تخمیری انجام نشده و عمل تبخیر انجام می گیرد و محیط سالن مرطوب و عاری از گازهای آلاینده می گردد)

     مصرف سوخت بیش از ۶۰ درصد کاهش می یابد .

      مصرف برق در سیستم گرمایشی تا ۸۰ درصد کاهش می یابد .

      توزیع یکنواخت گرما در تمامی سطح بستر .

      کاهش گازهای آلاینده (آمونیاک – منو اکسید کربن)

    کاهش بیماریهای تنفسی (کوکسید یوز-  CRD)

     عملکرد پرورش و تهویه در سالنها بهتر انجام می گیرد .

     دسترسی بهتر گله به دانخوری و آبخوری

 ۴  گلخانه‌ها

با توجه به نیاز ریشه گیاهان به گرمای مطلوب گرمایش از کف میتواند محیطی ایده‌آل برای رشد گیاهان فراهم نماید.

5  واحدهای صنعتی

گرمایش به روش جابجایی سبب حرکت هوا و ایجاد گرد و غبار می‌شود، این امر در واحدهای صنعتی به کاهش کیفیت محصول و شرایط محیط کار منجر می‌گردد. تامین گرمایش مطبوع و حفظ کیفیت هوا متناسب با استانداردهای مورد نیاز برخی صنایع مانند داروسازی و صنایع غدایی، ضرورت استفاده از سیستم گرمایش از کف را در این واحدها نشان می‌دهد.

6  سیستم ذوب برف

تنها را حل برای معابر یخ بسته و پوشیده از برف سیستم گرمایش از کف میباشد. سیستم ذوب برف میتواند در ورودی ساختمانها، پشت بام ساختمان‌های برف گیر، آشیانه هواپیماها و باند های فرود مورد استفاده قرار گیرد.

7  سالن‌‌های ورزش و زمین چمن

در مناطق معتدل و سردسیر، نگهداری چمن ورزشگاهها در فصلهای پاییز و زمستان کاری سخت و دشوار است. در این فصل‌ها به علت یخزدگی زمین، ریشه چمن سرد می‌شود که این امر منجر به زرد شدن چمن می‌گردد. بیش از دو دهه است که در اروپا برای حفظ چمن در اکثر ورزشگاه‌های بزرگ از سیستم گرمایش از کف در زیر بستر چمن استفاده میشود.

 از دیگر موارد کاربرد سیستم گرمایش از کف میتوان به کتابخانه‌ها،‌مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مساجد، رستورانها، سالن‌های اجتماعات، پیاده روها، فروشگاه‌‌ها و مراکز تاریخی نام برد.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

مزاياي تكنولوژي پلي اتيلن

1- سبكي وزن :

سبكي لوله هاي پلي اتيلن بدين معني است كه حمل و نقل آن ها آسان در نتيجه لوله گذاري در كانال به سرعت انجام مي پذيرد .

2- انعطاف پذيري :

از آنجايي كه لوله هاي پلي اتيلن كاملا انعطاف پذير هستند مي توان آن ها را به دو صورت حلقه و يا رول و درام با طول هاي بلند در محل كار مورد استفاده قرار داد .

يكي ديگر از مزاياي انعطاف پذيري ولوله گذاري آن ها در زمين هاي شني و سنگلاخي بدون استفاده از زانويي مي باشد . وقتي كه خاصيت انعطاف پذيري يا عامل ازدياد طول لوله يك جا در نظر گرفته شود مي توان بدين نتيجه رسيد كه اين دو عامل پلي اتيلن را يك ماده مناسب و سازگار با مسايل و مشكلات حركات زميني مي سازد . به عنوان مثال در موقع زلزله و حركات زمين مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد .

3- مقاومت در مقابل خوردگي :

لوله هاي پلي اتيلن اين حسن را دارد كه احتياجي به نصب سيستم حفاظت از زنگ كه براي لوله هاي فولادي به كار مي رود را ندارد . بنابراين مخارج و هزينه نگه داري خيلي پائين است . صرف نظر از بعضي هيدروكربن هاي سنگين و سيالات پلي اتيلن مقاومت بي نظيري در برابر عوامل شيميايي دارد .

4- تغييرات ساده و سريع :

اگر يك قسمت از لوله پلي اتيلن صدمه ببيند هيچ مشكلي ابري جايگزيني آن قسمت يا ساقه لوله پلي اتيلن جديد و اتصالات الكتروفيوژن وجود ندارد و اين مي تواند در كمتر از يك روز انجام شود .

اين بدان معني است كه قطع گاز مشتركين در صورت بروز حادثه كاهش مي يابد .

5- كنش سريع يا اقدام سريع :

در صورت بروز حادثه با روش فشرده كردن به سرعت مي توان جريان گاز را قطع نمود

6- آموزش ساده و سريع :

دوره آموزش پايه اي كارگران براي ساختن و كار گذاري شبكه و يا راه اندازي و نگه داري خيلي ساده و كوتاه است .

7- كار آيي شبكه :

بالغ بر20  سال تجربه ثابت كرده است و تكنيك اتوماتيك الكتروفيوژن در حين عمليات اجرايي با يك موفقيت كامل و از درجه اطمينان بالايي برخوردار است .

8- طول عمر لوله و اتصالات :

لوله هاي پلي اتيلن به همران اتصالاتشان براي حداقل عمري حدود 50 سال تحت شرايط نرمال فشار 4 بار طراحي شده اند .

 

 

 

تمامي لوله ها بايد در طول لوله داراي دو نوار باشد كه در دو سمت مخالف لوله مواردي از قبيل سازنده نوع رزين ضخامت و سريال فشار در آن درج شده باشد .

ماكزيمم فشار مجاز بهره برداري :

ماكزيمم فشار مجاز بهره برداري براي هر سيستم لوله پلي اتيلن به مواد اوليه استفاده شده , شاخص SDR لوله ها و شرايط بهره برداري بستگي دارد . حداقل مقدار فاكتور طراحي (fd) مي بايست مساوي يا بزرگتر از 2 باشد .

راهنماهاي ملي ( دستورالعمل هاي ملي هر كشور ) نيز مي بايست در نظر گرفته شود.

MAOP به شرح ذيل بيان مي شود .

حداقل تنش مورد نياز (mpa)

نسبت به ابعاد استاندارد قطر خارجي MRS

لوله به ضخامت لوله SDR

    تاسیسات فنی مهندسی برتر- 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

مهمترین عوامل پایین بودن کارایی موتور‌خانه‌ها:

1) اختلاط ناقص سوخت و هوا که منجر به احتراق ناقص می‌شود (مشعل این موتور‌خانه‌ها نمی‌توانند سوخت و هوا را بطور کامل با هم مخلوط نمایند بنابراین در بعضی از مواقع برای اینکه بتوان هوای لازم برای احتراق را تامین نمود باید هوای اضافه را بالا برد)

2) عدم انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات شرایط جوی و شرایط کاری موتورخانه‌ها ( به علت عدم نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه تغییر شرایط محیطی باعث می‌شود که دیگ و مشعل از حالت بهینه خود خارج شده و بازده‌شان پایین بیاید.)

3) عدم تنظیمات فصلی در موتورخانه‌هاکه باعث افت شدید راندمان و افزایش مصرف سوخت می‌شود

4) طراحی موتور‌خانه‌ها با تکنولوژی‌های قدیمی که موارد مربوط به صرفه‌جویی انرژی در آنها لحاظ نشده است

 

دلایل اتلاف انرژی در موتور‌خانه‌ها:

1) مناسب نبودن مشعل ( عدم تنظیم درست و در برخی موارد پایین بودن راندمان )

2) مناسب نبودن دیگ ( عدم عایق‌بندی و وجود رسوب در داخل پره‌ها )

3) عدم تناسب ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل

4) تمیز نبودن موتور‌خانه

5) مناسب نبودن دودکش و طراحی غلط لوله‌کشی

6) عدم انطباق ظرفیت حرارتی موتور‌خانه با بار حرارتی ساختمان

7) عدم تنظیم صحیح ترموستات

 

عملیات بهینه‌سازی موتورخانه‌ها:

1) نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه

2) تنظیم موتورخانه

3) تطابق دیگ و مشعل

4) نصب دمپر بارومتریک

5) عایقکاری لوله و دیگ

6) رسوب زدایی و شستشوی دیگ

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

- آب بندی کامل ودائمی
نصب سیستم ساخته شده از پلی اتیلن مستلزم جوش دادن قطعات به یکدیگر است. فرآیند جوش کاری پلیمرها اصولاً نیاز به دقت بسیار زیاد دارد و محل های وصل نیز باید کاملاً عاری از گرد و غبار و چربی بوده والمنت حرارتی دستگاه جوش نیزمی باید کالیبره باشد . عدم کالیبره بودن می تواند جوش کاری را مختل ساخته و ضریب اطمینان کار را تا حد خطرناکی کاهش دهد .
در مقایسه ، سیستم پوش فیت نیازی به جوش کاری ندارد لوله ها واتصالات از طریق حلقه های آب بندی مخصوصی که در برابر ترکیبات شیمیائی مختلف بسیار پایدار می باشند به یکدیگر وصل شده و به طور کامل آب بند می شوند و لرزش ها تکان های متعارف و یا نشست ساختمان هرگز آب بندی سیستم را مختل نخواهد کرد.
 
 2-سرعت وسهولت باورنکردنی درنصب واجرا
وجود سوکت در تمامی اجزای سیستم پوش فیت نیاز به جوش کاری ، چسب و سایر عملیات مشابه را برطرف می سازد از طرفی تنوع بسیار زیاد ابعاد و زوایا در اتصالات و هم چنین در اختیار بودن لوله هایی با یک یا دو سوکت در طول های مختلف انجام کار را با سرعت و سهولت باورنکردنی میسر می سازد که طبعاً موجب صرفه جوئی بسیارزیاد در وقت و هزینه است .

 3-عدم نیاز به چسب ، جوش دادن ، ونظایر آن و کاسته شدن زمان وهزینه های اجرایی

4-ایمن در شرایط آتش سوزی

5-مقاومت بسیار زیاد در برابرآتش ، ضربه و انواع مواد
مواد اولیه مورد استفاده در ساخت اجزای متشکله سیستم پوش فیت گرید خاصی از پلی پروپیلن می باشد که در مقایسه با پلی اتیلن دارای وزن مولکولی بالاتری بوده و دربرابر آب داغ و آتش سوزی مقاوم است و سبکتر بوده و ضربه پذیری به مراتب بالاتری هم دارد . پیدایش ترک های ناشی از تنش های دراز مدت هرگز در قطعات ساخته شده از این ماده اولیه مشاهده نشده وبا توجه به ویژگیهای شیمیایی ، حرارتی ، و مکانیکی لوله و اتصالات سیستم های پوش فیت دارای دوام دائمی می باشند .
 
  6-دارای صاف ترین سطوح داخلی ، فاقد هرگونه مانع در برابر جریان
دارا بودن سطوح داخلی کاملاٌ صیقلی و نبود هیچ گونه زائده اضافی در مسیر جریان که منجر به برطرف شدن امکان گرفتگی و انسداد مجاری و کاسته شدن از هزینه های نگهداری وتعمیرات

 7-عدم تحمیل بارهای اضافی به ساختمان به دلیل کمی وزن و نبود نیاز به تقویت بخش های پذیرنده بار در ساختمان

 8- قابلیت انطباق و متصل نمودن اجرا سیستم به لوله و اتصالات سایر سیستم های قدیمی اعم از پلیمری وآلیاژی
    
سیستم پوش فیت با برخوردار بودن از مزایای منحصر به فرد دارای ضمانت دائمی بوده و تحولی اساسی را در مراحل طراحی و اجرای شبکه فاضلاب داخلی ساختمان ها پدید خواهد آورد .




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

پکیج وسیله ای است که بعنوان جایگزین بسیارمناسبی برای سیستمهای موتورخانه گرمایشی منازل مورداستفاده قرارمی گیرد.پکیج دیواری ازاندازه وحجم بسیارکوچکی(به اندازه آبگرمکن دیواری)برخورداراست که این امرازمزایای بسیارمهم این وسیله می باشد.پگیج برای گرمایش رادیاتوروتامین  روزانه آب گرم مصرفی منازل وآپارتمانه بسیارمناسب است.پکیجهای نسل جدیددارای سروصدای خیلی کم-سیتم حفاظت دربرابریخ زدگی-راندامان حرارتی نزدیک به ۹۵درصد-سیستم عیب یاب الکترونیکی-فن ودودکش دوجدارجهت تامین هوای کافی فضای زندگی وخروج کامل دی اکسیدکربن-وهمچنین قابلیت برنامه ریزی کارکردروزانه وهفتگی می باشند.پکیجها عموما بابرق وگاز(نسل جدیدباانرژی خورشیدی)کارمی کنند.قیمت پکیجهاباتوجه به ظرفیت آن-نوع سیستم گرمایش-تعدادمبدلهای حرارتی وکشورسازنده ازیک میلیون تا۵میلیون متفاوت است.

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

جهت مطالعه :

وسايل گازسوز نيز همانند ساير وسايل مشابه جهت روشن شدن و سوختن مناسب نياز به هوا دارند و تنها راه ارتباطي آنها با فضاي خارج از ساختمان از طريق دودكش مي باشد . گاز گرفتگي از جمله حوادثي است كه معمولا در اثرفقدان دودكش مناسب براي وسايل گازسوز به خصوص بخاري و آبگرمكن و عدم تهويه كافي درفضاي اتاق روي ميدهد . سوختن ناقص گاز و تجمع گازهاي مسموم كننده و يا حتي كمبود اكسيژن سبب مسموميت افرادي كه درچنين فضايي تنفس مي كنند شده و ممكن است به مرگ آنها منتهي شود. بنابراين براي جلوگيري از خطرات ناشي از سوختن ناقص وسايل گازسوز و گازگرفتگي به اين نكات دقيقاً توجه شود.

  • هر وسيله گاز سوز بايد داراي يك دودكش استاندارد و مجزا ومجهز به كلاهك باشد.
  • همواره محل اتصال دودكش به وسايل گازسوز را بازرسي و از آببندي و ثبات آنها اطمينان حاصل نماييد.
  • مسدود شدن دودكش سبب سوخت ناقص و ايجاد گازهاي خطرناك و مسموم كننده وبرگشت چنين گازهايي به داخل فضاي زندگي گرديده و باعث گازگرفتگي ومرگ مي شود.

دودكش وسايل گاز سوز در محل عبور از شيشه هاي پنجره نبايد مستقيماً با شيشه در تماس باشد. زيرا در چنين صورتي امكان شكستن شيشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودكش وجود دارد.
در صورتيكه دودكش از پنجره به بيرون هدايت شده است بايد داراي حداقل يك متر ارتفاع عمودي از محل خروج از پنجره باشد.
• هر چند وقت يكبار كلاهك دودكش هاي وسايل گازسوز را بازرسي وچنانچه كلاهك افتاده باشد آنرا در محل خود نصب كنيد . قابل ذكر است كه كلاهك علاوه بر اينكه از نفوذ باران و برف و افتادن ساير اشيا به داخل دودكش جلوگيري مي كند، در منظم سوختن وسيله گازسوز نيز موثر است . ضمناً از فشردن بيش از اندازه كلاهك كه باعث تغيير حالت وگرفتگي منافذ خروج گازهاي دودكش مي شود نيز خودداري كنيد.
  • انتهاي دودكش هاي توي كار بايد حداقل 1 متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.


هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد.

  • در هنگام ساخت ، خريد واجارة منزل به دودكش وسايل گازسوز كاملاً توجه فرمائيد و تا حدالامكان از خريد و اجارة خانه‌هائي كه فاقد دودكش مناسب در داخل ديوار مي باشد خودداري فرمائيد.

تمام دودكش هاي وسائل‌گازسوز بايستي‌ حتماً مجهز به ‌بخش ‌عمودي متناسب‌وكلاهك H باشد.

  • از قراردادن خروجي دودكش به صورت افقي با كلاهك و يا بدون كلاهك در زير سقف و بالكن جداً خودداري فرمائيد.
   • به ‌هيچ عنوان دودكش وسايل‌گازسوز وهواكش (فن) را از يك ‌لوله يا‌ كانال مشترك عبور ندهيد.
  • براي دودكش داخل و بيرون ديوار به هيچ عنوان از لوله‌هاي پلاستيكي و غير مقاوم در برابر حرارت استفاده نشود.
  • دودكش بايد از ورقهاي ضد زنگ (گالوانيزه) و نسبتاً ضخيم انتخاب شود.
  • آبگرمكن و بخاري حتماً بايستي مجهز به دودكش باشد . از نصب اين وسيله‌ها بدون دودكش در محيطهاي بسته جداً خودداري نمائيد.
  • استفاده از دودكش‌هاي مشترك بايستي با نظر متخصصين ‌و مهندسين ‌مشاور تأسيساتي ‌انجام ‌گردد.
  • استفاده از دودكشهاي ‌آكاردئوني ‌آلومينيومي بعلت ‌عدم امكان ‌آببندي در ابتدا و انتها خطرناك مي‌باشد.
  • از قراردادن قطعات لوله دودكش بصورت لب به لب خودداري نمائيد و حتماً از دودكشهاي نوع نر و ماده كه باعث آببندي در محل اتصال و عدم خروج گازهاي حاصل از احتراق خواهد شد ، استفاده نمائيد.
    • هنگام عبور دودكش از داخل ديوار و تقاطع آن بايستي قطر لوله فلزي كاملاً يكسان باشد كم‌كردن قطر لوله هنگام خروج از ساختمان (ديوار يا سقف) مجاز نمي‌باشد.
  • ازنصب دودكش درحياط ‌خلوتهاي رو بسته خودداري نمائيد. داكت دودكشها بايد خروجي از بالا و پايين به هواي آزاد داشته باشد و به هيچ وجه هيچگاه بالاي داکت مسدود نگردد .
• دودكش‌ها را مرتباً بازرسي نمائيد و از آزادبودن مسير دودكش اطمينان حاصل نمائيد.
  • اطراف لوله‌هاي دودكش موجود در موتورخانه بايستي كاملاً آببندي گردد تا از نفوذ گازمونواكسيد كربن (CO) به داخل بنا و يا موتورخانه جلوگيري شود.

  • در هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشيد ، مصالح ساختماني بداخل دودكشها ريخته نشود و راه ورودي دودكش را مسدود نكرده باشد.
  • هر ساله قبل از روشن كردن وسائل گرمازا ، مراقب باشيد مسير دودكش‌ها توسط پرنده اي لانه‌سازي و مسدود نشده باشد.
  • بخش عمودي (خروجي) دودكش حداقل بايستي 3 برابر بخش افقي درنظر گرفته شود و حداقل ارتفاع بخش عمودي نبايستي از يك متر كمتر باشد.
   • جهت جلوگيري از پديده خطرساز «مکش معکوس» در ساختمانها لازم است بر روي قسمت زيرين درب ورودي هر آپارتمان از دريچه تهويه کرکره اي يا آيفوني مناسب به طول 50×20 سانتيمتر استفاده گردد . همچنين زير دربهاي ورودي اطاق خواب ها نيز حدود 3 تا 5 سانتيمتر بازباشد.


 بر گرفته از سايت شركت ملي گاز ايران




تاریخ: دو شنبه 12 آذر 1397برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

نصب شیرآلات

نصب توالت فرنگی

نصب توالت ایرانی

نصب شیرآلات روکار

نصب شیرآلات توکار

نصب زیر دوشی

نصب روشویی




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

کار تمام شده نصب شیرآلات و لوازم جانبی حمام

کار اجرایی در منطقه نیاوران

باتشکر از مهندس صفایی

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

لوله کشی شیرآلات توکار

نصب و اجرای استراکچر شیرآلات توکار

ارائه انواع خدمات لوله کشی

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

نصب انواع شیرآلات توکار

نصب انواع شیرالات روکار

نصب والهنگ

نصب توالت فرنگی

نصب توالت فرنگی دیواری

نصب توالت فرنگی زمینی




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

لوله کشی سیفون دیواری

لوله کشی فلاش تانک

لوله کشی سیفون دیواری توکار

نصب مخزن سیفون دیواری توکار

نصب فلاش تانک توکار




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

لوله کشی شیر دوش توکار

لوله کشی شیر توالت توکار

لوله کشی استراکچر شیر دوش

لوله کشی شیرآلات توکار




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

خدمات نصب انواع شیرآلات و نصب متعلقات سرویس بهداشتی

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

لوله کشی ابتدایی و نصب شیرآلات و توالت فرنگی

نصب انواع والهنگ و سیفون دیواری توکار




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

نصب والهنگ در دو مرحله صورت میگیرد که ابتدا با نصب استراکچر در مراحل ابتدایی ساختمان و قرار دادن لوازم و متعلقات در دیوار و تنظیم دقیق به مرحله اخر و بعد از کاشیکاری و تکمیل ساختمان موکول میشود که والهنگ نصب و آماده استفاده میشود




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
لوله ها را می توان به انواع مختلف از نظر جنس ، کاربرد و نحوه اتصالات دسته بندی نمود . لوله هایی که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد به شرح ذیل می باشد:
لوله های گالوانیزه
لوله های گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند : لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند عموماً بین این دو فرقی گذاشته نمی شود ،در صورتیکه لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر هستند.
لوله های چدنی
جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله ،‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند.
لوله های پلاستیکی
لوله های پنج لایه
در تاسیسات لوله کی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد . برای حل این مشکل تا کنون تلاشهای زیادی صورت گرفته است .استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک پاسخی قطعی به مشکل بدهند.
یکی دیگر از راه هایی که برای پرهیز از مشکلات لوله های فلزی پیشنهاد شده است استفاده از لوله های پلیمری است اما به کارگیری این لوله ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می کند اما مشکلات دیگری را باعث می شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن ، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا ، ضریب انبساط زیاد و ...
در این شرایط گروهی از دانشمندان به تلفیق فلز و پلیمر توجه کردند . به عنوان مثال سوپر پایپ نقطه اوج همین تکنولوژی است . تلفیقی هوشمندانه که حاصل آن لوله ای است پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص – که مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، رسوب و پوسیدگی را از لوله های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم ، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله های فلزی به ارث برده است . سوپر پایپ آخرین دستاورد تکنولوژی است هک برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می کند.
 

انواع لوله گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه
این نوع لوله ها گاهی برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک به کار برده می شود ولی مورد استفاده اصلی آنها برای تهویه است . جنس این لوله ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش می دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگیها در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) می کنند . این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند .
لوله های آهنی گالوانیزه
جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه های درز جوش بهم جوش داده می شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند . به همین علت آنها را لوله های با درز نیز می گویند . این نوع لوله ها از رنگ تیره و خاکستریشان شناخته می شوند .و عموماً به دو صورت سبک و متوسط تولید می شوند .
کلیه لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های 6 متری و دو سر دنده با قططر اینچ تا 8 اینچ تولید می گردند . قر این لوله ها معمولاً‌قطر اسمی است که بزرگتر از قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است .
همچنین در بازار این لوله ها را بر اساس نمره می شناسند . لوله های گالوانیزه نیز به وسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند .
نکته : از اتصال این لوله ها به روش جوشکاری باید پرهیز نمود زیرا بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که محیط کار را آلوده می نماید و تنفس آن ایجاد مسمومیت کرده و موجب آسیب دیدن دستگاه تنفسی می شود .
 

انواع لوله چدنی

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله ،‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند .
لوله های چدنی که در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می رود :
سرتوپی (یک سرتوپی – دو سرتوپی)
دو سر تخت
مزایای لوله های چدنی
در برابر فشار وارده به جداره های خارجی دارای مقاومت و استحکام خوبی هستند
فرسودگی این لوله ها کمتر از لوله های فلزی است
می توان براحتی از دستگاه تراکم هوا جهت باز کردن و رفع گرفتگی لوله استفاده نمود
قیمت لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی ارزانتر است
معایب لوله های چدنی
نصب لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی کنتدتر انجام می شود
لوله های چدنی به علت تاثیر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب زنگ می زنند و جلوگیری از زنگ زدگی آنها میسر نمی باشد
داشتن وزن زیاد قطعات و کثر اتصالات و در نتیجه زیاد پیوند از معایب دیگر لوله های چدنی می باشد
مقایسه لوله چدنی توپی دار و سر تخت
قابلیت تحمل فشار لوله های سرتخت بیشتر است
لوله های سر تخت به دلیل نداشتن مادگی و لبه های قیطانی و وزن و ضخامت کمتر و نوع پیوند کاربرد بیشتری دارند
لوله های سرتخت به دلیل خاصیت الاستیکی نوع پیوند آن تغییر حرارت بیشتری را نسبت به لوله های دیگر تحمل می کند

لوله های پنج لایه

در تاسیسات لوله کی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد . برای حل این مشکل تا کنون تلاشهای زیادی صورت گرفته است .استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک پاسخی قطعی به مشکل بدهند .
یکی دیگر از راه هایی که برای پرهیز از مشکلات لوله های فلزی پیشنهاد شده است استفاده از لوله های پلیمری است اما به کارگیری این لوله ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می کند اما مشکلات دیگری را باعث می شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن ، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا ، ضریب انبساط زیاد و … .
در این شرایط گروهی از دانشمندان به تلفیق فلز و پلیمر توجه کردند . به عنوان مثال سوپر پایپ نقطه اوج همین تکنولوژی است . تلفیقی هوشمندانه که حاصل آن لوله ای است پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص – که مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، رسوب و پوسیدگی را از لوله های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم ، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله های فلزی به ارث برده است . سوپر پایپ آخرین دستاورد تکنولوژی است هک برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می کند .
جدول مقایسه ای سوپر پایپ

  فلزی پلیمری سوپر پایپ
خورندگی از داخل یا خارج بلی خیر خیر
رسوب پذیری بلی خیر خیر
تحمل دما و فشار بالا بلی خیر بلی
فریب انبساط طوری کم زیاد کم
نفوذ اکسیژن خیر بلی خیر
مقاومت مکانیکی خوب کم خوب
شکل پذیری بلی خیر بلی
وزن سنگین سبک سبک
سرعت نصب کم زیاد زیاد


ساختار لوله های سوپر پایپ
یک لوله آلومینیمی با جوش طولی اولتراسونیک ،‌بدنه اصلی سوپر پایپ را تشکیل می دهد . این لایه فلزی مقاومت در برابر فشار ، حرارت و نفوذ اکسیژن را تامین می کند . در لایه های داخلی و بیرونی سوپر پایپ به جای پلی اتیلن مشبک (PEX) از پلیمر جدید PEOC استفاده می شود که عمر این پلیمر در شرایط سخت کاری و در فشار و دمای بالا حتی با ضریب اطمینان 5/2 بیش از 400 سال است . لایه های فلزی و پلیمر طی فرآیندی توسط دو لایه چسب مخصوص با هم تلفیق می شوند .
مزایای لوله های پنج لایه

زنگ نمی زند ، رسوب نمی گیرد و هرگز نمی پوسد
به راحتی خم می شود و شکل می پذیرد
نصب آن سریع ، آسان و بدون ضایعات می باشد
بسیار سبک و حمل و نقل آن آسان است
عدم امکان نفوذ اکسیژن به لوله و جلویگری از لجن زدگی و تغییر رنگ آب
ضریب انبساط طولی بسیار ناچیز
افت فشار بسیار ناچیز بدلیل هموار بودن سطح داخل لوله
مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی
مقاوم در برابر فشار به علت جوش طولی آلومینیوم
در لوله کشی توکار مطمئن و در نصب روکار زیبا است
توان تحمل حرارت مداوم
 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

یك رادیاتور ایده‌آل وی‍ژگیهای زیر را دارد : 1 ) مصرف کم انرژی و راندمان بالا
2 ) بیشترین ظرفیت حرارتی در كمترین فضای ممكن
3 ) ماند حرارتی بهینه
4 ) سازگاری رادیاتور با فضای مورد نیاز گرمایش و مهمتر از آن همخوانی رادیاتور و سیستم تولید گرما

سایر پارامترهای مهم برای خرید یک رادیاتور :

 1) شكل ظاهری و زیبایی رادیاتور
2 ) كیفیت رنگ
3 ) مقاومت مكانیكی
4 ) مقاومت در برابر خوردگی
5 ) طول عمربالا
6 ) داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز
7 ) كیفیت پرداخت سطح نهایی
8 ) نوع اتصالات و سهولت در نصب
9 ) قیمت مناسب
10 ) پشتیبانی خدمات و گارانتی تعویض در صورت پوسیدگی و خوردگی
همیشه به این نکته توجه کنید کالایی که گارانتی زیادی به مصرف کننده می دهد نشان دهنده عمر و ماندگاری و کیفیت بالای کالا می باشد
انتظارات امروز از یک رادیاتور :
1 ) سرعت پاسخ بالا، رفتار دینامیكی بهینه
2 ) دمای سطحی بالا برای حداکثر توان تشعشعی
3 ) زمان پایین برای گرمایش محیط
4 ) حداکثر توانایی گرمایی در هر مکان و در هر میزان عملکرد
5 ) راندمان بالا
6 ) حداکثر توانایی گرمایی در هر
7 ) رفتار دینامیکی بهینه
8 ) راندمان بالا
9 ) گرمایش مناسب در زمان عملکرد متوسط


 

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

در سیستم های آبرسانی شهری،مخازن توزیع یا مخازن سرویس برای مقاصدی چون ذخیره سازی آب،متعادل سازی جریان یكنواخت تغذیه (ورودی)وجریان نایكنواخت مصرف (خروجی) ونیز تامین ومتعادل سازی، فشار طراحی واحداث می شوند .نظر به اینكه بخش قابل توجهی از هزینه های پروژه های آبرسانی شهری را احداث خازن تشكیل می دهد مهندس طراح باید اطلاعات كافی از اهداف ،تاسیسات ، ظرفیت بهینه وعملكردئ این مخازن داشته باشد . در این بخش ابتدا انواع وویژگیهای مخازن سپس محاسبات ظرفیت آنها و در پایان جانمایی وتحلیل هیدرولیكی سیستمهای دارای یك یا چند مخرن مورد بحث قرار می گیرند.


مخازن ازنظر موقعیت نسبت به سطح زمین به دو دسته تقسیم می شوند :

1- مخزن زمینی كه در روی زمین به صورت مدفون یانیمه مدفون ساخته میشود.
2- مخزن پایه دار با هوایی كه در روی پایه قرار می گیرد.

مخازن توزیع ازنظر موقعیت نسبت به سطح منطقه مصرف كنندگان به طور كلی به دودسته تقسیم می شوند :

1- مخزن سطحی كه اختلاف ارتفاع چندانی باسطح منطقه مصرف كنندگان ندارد ومعمولا درسطح زمین مستقر می شود.

2- مخزن مرتفع كه بالاتر ازسطح منطقه مصرف كنندگان توسط پایه های بتنی با فلزی (به صورت مخزن پایه دار یا هوایی) ویاتپه ماهورهای داخل واطراف شهر (به صورت مخرن زمینی ) تامین می شود شكل 1-1انواع مخازن فلزی پایه داررانشان می دهد .

مخازن از لحاظ شكل هندسی معمولا به دومنطقه مخازن استوانه ای ومخازن مكعب مستطیلی تقسیم می شوند .از لحاظ برنامه ریزی بهره برداری مخازن به صورت دوقلو ساخته می شوند . به عنوان مثال به جای ساخت یك مخ زن 6000 متر مكعبی دومخزن 3000 متر مكعبی دركنار هم ویا چسبیده به یكدیگر ساخته می شود.

تغذیه وبرداشت آب از هر مخرن ممكن اسثت با دولوله مجزا ویا یك لوله مشترك صورت پذیرد.درشرایطی كه تغذیه وبرداشت آب توسط یك لوله انجام گیرد .مخزن را شناور روی سیستم می نامند . مخزنی كه ارتفاع بلندی آن از قطرش بیشتر باشد لوله قائم نامیده می شود .

وقتی كه شبكه توزیع آب را با نیروی ثقلی از مخازن توزیع دریافت كند شبكه ثقلی نامیده می شود . بنابراین هر شبكه ثقلی باید مجهز به مخازن مرتع باشد تا آب بتواند به طور ثقلی در شبكه جریان یابد.برای برقراری جریان آب در شبكه ای كه مجهز به مخزن مرتفع نیست از پمپ استفاده می شود واین نوع شبكه را شبكه پمپاژ شده می نامند . شبكه ای كه برای جریان آب درآن از مخزن مرتفع وپمپاژتواما استفاده شود . شبكه ثقلی – پمپاژ شده نامیده می شود .

مخازن توزیع برای اهداف مختلفی درشبكه های توزیع طراحی واجرا می شوند كه این اهداف عبارتند از :

1- به منظور ذخیره سازی آب

الف- ذخیره آتش نشانی ، دسترسی فوری به مقدار زیاد آب برای آتش نشانی ایمنی جامعه را افزایش داده وموجب كاهش نرخ بیمه آتش سوزی می شود .

ب- ذخیره متعادل سازی :پمپ ها وتصفیه خانه معمولا یكنواخت بهره برداری می شوندولذا دبی خروجی آنها تقریبا ثابت است .درصورتی كه مصرف در شبكه های توزیع تحت تاثیر نوسانات لحظه ای قرار دارد . ذخیره متعادل سازی درمواقع كم بودن مصرف در شبكه مازاد آب را ذخیره ودرمواقع زیاد بودن مصرف مازاد نیاز را تامین میكند .

ج- ذخیره اضطراری :ذخیره كافی آب در سیستم تامین آب شبكه را درم واقع قطع انتقال آب از منبع تضمین می كند .

2- به منظور تامین فشار

الف- متعادل سازی فشار در سیستم توزیع استقرار مخازن مرتفع درنقاط پرمصرف، منجر به كاهش نوسان های فشار ناشی از نوسانهای مصرف می شود .

ب- افزایش فشار در نقاط دوردست : استقرار مخازن توزیع درنقاط دور از ایستگاههای پمپاژ یا خطوط اصلی به اصلاح فشار شبكه در آن مناطق منجر می شود . چنین اصلاحی را می توان با پمپ های تقویتی نیز انجام داد .
ج- متعادل سازی هد روی پمپ : استقرار مخزن مرتفع نزدیك به ایستگاههای پمپاژ منجرذ به یكنواخت تر شدن پمپاژ می شودوانتخاب پمپ ها وبهره برداری از آنها را در بالاترین كارایی میسر می سازد.

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ


با توجه به استفاده روز افزون از لوله‏ های پلاستیکی در تأسیسات صنعتی و ساختمان‏های کشور و تولید و توزیع انواع مختلف لوله‏ های پلاستیکی با نام‏ها و جنس‏های مختلف به موازات توسعه صنعت پتروشیمی، انتخاب و خرید بهترین و مناسب ترین نوع لوله‏ی پلاستیکی برای یک کاربرد خاص آسان نمی‏باشد و نیازمند مطالعه و شناخت انواع معمول این لوله‏هاست.
انواع لوله های پلاستیکیدر این مجموعه کلیه مزایا و معایب لوله‏ های پلاستیکی بیان گردیده و خواننده با معمول‏ترین انواع لوله‏های پلاستیکی مصرفی در صنعت تأسیسات و موارد کاربردشان آشنا می‏شود.
بکارگیری لوله‏ های پلاستیکی در تأسیسات به اواسط دهه‏ی 1930 میلادی برمی‏گردد. در آن زمان برای اولین بار آلمان‏ها از لوله‏ های پلاستیکی برای سیستم‏های تخلیه فاضلاب استفاده کردند. بعدها شناخت هر جه بیشتر معایب و نقاط ضعف لوله‏های فلزی باعث گردید تا لوله‏های پلاستیکی به مرور زمان و در بسیاری موارد جایگزین لوله‏های فلزی گردند.
از مهمترین معایب لوله‏ های فلزی می‏توان به خوردگی، رسوب‏گیری سطوح داخلی، وزن زیاد، حمل و نقل و نصب مشکل آن‏ها (در مقایسه با لوله‏های پلاستیکی) اشاره نمود.
لوله‏های پلاستیکی نیز اگرچه دارای معایب و مشکلات خاص خود می‏باشند اما انواع خاصی از آن‏ها برای کاربردهای خاصی از آن‏ها برای کاربردهای خاصی مناسب‏ترین انتخاب می‏باشند و ضمناً با توجه به پیشرفت‏های روز‏افزون در دانش و فن‏آوری صنایع پتروشیمی و علوم مهندسی پلیمر روشهایی برای مقاوم‎سازی و کیفیت بخشی به لوله‏های پلاستیکی و برطرف‏سازی عیوبشان ابداع گردیده که بسیار موثر بوده‏اند و هم اکنون نیز تحقیقات گسترده‏ای در زمینه و همچنین تولید پلاستیک‏ها و پلیمرهای جدید به ویژه پلیمرهای کامپوزیتی برای تولید لوله‏های صنعتی در حال انجام است.
پلاستیک‏ها مواد دست‏ساز بشر هستند که پایه‏ی اصلی آن‏ها پلیمرهای آلی می‏باشد و از تنوع فراوانی برخوردارند. اصولاً پلاستیک‏ها را براساس رفتارشان در برابر حرارت به دو دسته کلی تقسیم‏بندی می‏کنند که عبارتند از:


1- ترموپلاستیک‏ها (Thermoplastics).
2- ترموست‏ها (Thermosets).

بطور کلی ترموپلاستیک‏ها در درجه حرارت معمولی محیط جامد بوده و با افزایش درجه حرارت نرم و شکل‏پذیر می‏شوند. آن‏ها را می‏توان با اعمال حرارت تغییر شکل داد و مجدداً به شکل اولیه بازگرداند غالب مواد بکار رونده در ساخت لوله‏های پلاستیکی از نوع ترموپلاستیک‏ها هستند که از جمله می‏توان به پلی‏پروپیلن (p.p)، پی‏وی‏سی (PVC) یا پلی‏اتیلن (PE) اشاره نمود. اما ترموست‏ها مواد نسبتاً تردی می‏باشند. بطوریکه براحتی نمی‏توان آن‏ها را حتی با اعمال حرارت تغییر شکل داد. آن‏ها یکبار برای همیشه شکل داده می‏شوند و شکل تغییرناپذیر و ثابت خود را حفظ می‏کنند.

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

۱-ضریب انبسلط طولی بسیارپایین

۲-مقاومت دربرابرخوردگی-پوسیدگی ورسوب پذیری

۳-افت فشارپایین

۴-مقاومت دربرابرفشارودما

۵-ضریب هدایت حرارتی مناسب

۶-وزن کم وجابجایی آسان

۷-شکل پذیری بالاوسرعت وسهولت درنصب

۸-کاهش میزان اتصالات مصرفی

۹-کاهش میزان ضایعات لوله

۱۰-عدم نفوذنوراکسیژن واشعه ماورابنفش

۱۱-رعایت بهداشت وعدم تغییررنگ وبوی آب

۱۲-عدم ایجادسروصدای ناخواسته هنگام عبور آب

۱۳-مقاومت دربرابرزلزله

۱۴-مقاومت دربرابربسیاری ازموادشیمیایی واسیدها

۱۵-نیازبه عایق کاری کمتر

۱۶-عمرطولانی واقتصادی بودن

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

                                     آشنايي و راهبري اوليه تجهيزات موتورخانه

                    

                                                        تابلو برق

                         از جمله شامل فيوزهای برق مشعل، پمپها و درصورت لزوم ... می باشد
 

 

                                                              دیگ

که محل گرم کردن آب برگشتی از رادیاتورها و منبع گرم کننده آب مصرفی(منبع ایستاده کویل دار یا منبع
                                            دوجداره افقی)می باشد

                       

                                                           مشعل گازی

                      که توليد آتش مورد نياز برای گرم کردن آب داخل دیگ را برعهده دارد

 

                                                           کليد ریست مشعل
هنگامی که به دلایلی از جمله قطع موقت گاز ، برق یا ... مشعل خاموش و غير فعال شده و کليد مذکور به
                 رنگ قرمز در آید با فشار دادن آن مجدداً مشعل روشن و فعال خواهد شد

تذکر : چنانچه در مدت کوتاهی بيش از دو تا سه مرتبه نياز به عمليات مذکور گردد دیگر کليد ریست را فشار

نداده و بایستی به سرویس کار مراجعه نموده تا شخص مربوطه به رفع عيب آن اقدام نماید

 

                                                                 دودکش

                        برای تخليه گازهای حاصل از آتش مشعل به هوای آزاد خارج از ساختمان

 

                                                          دریچه بازدید روی دیگ

                              برای رویت وضعيت آتش توليد شده از مشعل در داخل دیگ

 

 1)ترموستات دیگ : برای برای تنظيم دمای آب داخل دیگ که چنانچه دمای آب به دمای تعيين شده روی

 ترموستات برسد مشعل قطع نموده و تازمانيکه دمای آب از تنظيمی ترموستات پایين ترنياید فرمان روشن
  شدن را به مشعل نمی دهد

2)شير اطمينان دیگ : در صورتيکه دمای آب داخل دیگ به هر دليلی بيش از حد تحمل دیگ بالا رود این )

 شير فعال شده و آب را خارج نموده تا دیگ نترکد

معمولاً دمای تعيين شده در تابستان ٦٠ تا ٦٥ درجه سانتيگراد و در زمستان ٧٥ تا ٨٠ درجه سانتی گراد بوده
که البته در صورت ضرورت یا عدم آن ، این درجه ها تا حد مجاز (دمای بالاتر با توجه قابليت تجهيزات ، نهایتاً ٥
تا درجه ١٠ و دمای پایين تر با توجه به نياز) قابل تغيير است
منابع زير با روشهای ذیل با استفاده از آب دیگ ، آب گرم مصرفی را مهيا می کنند

 

1 )منبع ایستاده کویل دار : آب گرم دیگ از طریق لوله به داخل کویل مسی مستغرق در آب مصرفی موجود در )

مبنع فرستاده و و از طریق لوله مجدداً جهت گرم شدن به دیگ برگشته تا با این گردش مستمر ، آب گرم
مصرفی مهيا می گردد

 

٢)منبع دو جداره افقی : آب گرم دیگ از طریق لوله به جدار خارجی منبع فرستاده شده تا پس از تبادل )
حرارت با آب مصرفی موجود درجدار یا محفظه داخلی، آب گرم مصرفی مهيا شده و از طریق لوله مجدداً جهت
گرم شدن به دیگ برگشته تا این سيکل بسته بطور مستمر ادامه یابد

1):سمت راست ، لوله های رفت آب گرم مصرفی انشعابی از کلکتور تغذیه شده از آب منبع کویل دار یا )

دو جداره و سمت چپ ، لوله های رفت آب سرد مصرفی به هر واحد مستقل ساختمان

 

٢):لوله های برگشت آب گرم مصرفی از واحدهای ساختمان با کمک مکش و دهش پمپ برای برگشت آب )
به منبع کویل دار یا دو جداره و گردش مجدد سيکل

):کلکتور(جمع کننده و انشعاب دهنده) آب گرم رفت از دیگ(رنگ قرمز) : آب گرم شده برای رادیاتورها از )

دیگ به داخل کلکتور رفته و برای هر واحد مستقل ساختمان یک انشعاب لوله گرفته شده تا این آب از طریق
لوله مذکور به واحد مربوطه رفته و به طرف هر رادیاتور انشعاب پيدا کرده تا آب گرم ورودی به رادیاتورها را
تامين کند

 

داخل کلکتور رفته و جهت گرم شدن مجدد به دیگ وارد می شود و سيکل فوق الذکر مجدداً و مستمراً انجام
می گردد
هنگام زمستان شير فلکه های لوله های انشعابی اصلی رفت از دیگ به هریک از واحدها برای تامين آب گرم
رادیاتورهای آن در جهت خلاف عقربه های ساع ت باز شده و در تابستان برعکس در جهت عقربه های ساعت
بسته می شود
تذکر : شير فلکه لوله انشعابی به طرف منبع کویل دار یا دوجداره در تابستان و زمستان بایستی باز باشد
١):ترموستات دیگ )
٢):پمپ برگشت آب جمع آوری شده از رادیاتورها برای ورود به دیگ )
٣):ترموستات پمپ : زمانی که دمای آب برگشتی داخل لوله به دمای تعيين شده برای ترموستات برسد )
ترموستات به پمپ فرمان خاموش م یدهد و زمانی که دمای لوله به دمایی پایين تر از دمای تعيين شده برای
ترموستات برسد ترموستات مجدداً به پمپ فرمان روشن می دهد
تذکر : همواره دمای تعيين شده برای ترموستات پمپ ، ٥ درجه سانتيگراد پایين تر از دمای شده برای

ترموستات دیگ خواهد بود

 

 

 

                         نمونه ای از موتورخانه کار شده در شمال تهران

 

 

شرح خدمات گروه فنی برتر:::::::

تعمير و نگهداري موتورخانه
تعمير و نگهداري موتورخانه منازل
تعمير و نگهداري موتورخانه مجتمع هاي مسکوني
تعمير و نگهداري موتورخانه برج ها
تعمير و نگهداري موتورخانه ادارات        




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 ۱  ساختمان‌های مسکونی

رسیدن به آسایش حرارتی و مصرف کم یکی از مزایای سیستم گرمایش از کف می‌باشد. این سیستم توانسته با فراهم آوردن شرایط آسایش بی نظیر برای ساکنین یکی از سیستم‌های گرمایش محبوب در ساختمان‌های مسکونی باشد.

۲  محیط اطراف استخرها

یکی از مشکلات گرمایش در استخر‌ها نبود گرمای یکنواخت در محیط استخر و تجمع گرما در زیر سقف می‌باشدکه این امر  باعث تلفات حرارتی زیاد انرژی و خوردگی اجزای سقف میشود. با استفاده از سیستم گرمایش از کف میتوان کلیه مشکلات فوق را برطرف نمود.

۳  سالن‌های مرغداری

در سالنهای مرغداری گرمایش مورد نیاز در سطح حدود ۵۰ سانتی متر از کف می باشد در حالیکه در سیستم گرمایشی متداول (هیتر) زماینکه گرمای کف ۳۲ درجه است دمای زیر سقف حدود ۵۰ درجه می باشد .

همانطور که می دانید هوای گرم سبک تر است و در بالاترین قسمت قرار می گیرد در صورتیکه گرمایش مورد نیاز در سطح پرنده می باشد و با توجه به تبادل حرارتی سقف و تهویه سالن تا ۶۰ درصد اتلاف انرژی بوجود می آید. با استفاده از سیستم  گرمایش از کف می‌توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و توزیع گرمای یکنواخت و مطبوع ایجاد کرد .

مزایای گرمایش از کف در سالنهای مرغداری :

    افزایش رطوبت نسبی محیط و نرمال بودن بستر (در طی پرورش، هر قطعه مرغ حدود ۱۰ لیتر آب مصر می کند که ۳/۲ آن از طریق فضولات دفع و روی بستر باقی می ماند. با وجود گرمایش از کف عملیات تخمیری انجام نشده و عمل تبخیر انجام می گیرد و محیط سالن مرطوب و عاری از گازهای آلاینده می گردد)

     مصرف سوخت بیش از ۶۰ درصد کاهش می یابد .

      مصرف برق در سیستم گرمایشی تا ۸۰ درصد کاهش می یابد .

      توزیع یکنواخت گرما در تمامی سطح بستر .

      کاهش گازهای آلاینده (آمونیاک – منو اکسید کربن)

    کاهش بیماریهای تنفسی (کوکسید یوز-  CRD)

     عملکرد پرورش و تهویه در سالنها بهتر انجام می گیرد .

     دسترسی بهتر گله به دانخوری و آبخوری

 ۴  گلخانه‌ها

با توجه به نیاز ریشه گیاهان به گرمای مطلوب گرمایش از کف میتواند محیطی ایده‌آل برای رشد گیاهان فراهم نماید.

5  واحدهای صنعتی

گرمایش به روش جابجایی سبب حرکت هوا و ایجاد گرد و غبار می‌شود، این امر در واحدهای صنعتی به کاهش کیفیت محصول و شرایط محیط کار منجر می‌گردد. تامین گرمایش مطبوع و حفظ کیفیت هوا متناسب با استانداردهای مورد نیاز برخی صنایع مانند داروسازی و صنایع غدایی، ضرورت استفاده از سیستم گرمایش از کف را در این واحدها نشان می‌دهد.

6  سیستم ذوب برف

تنها را حل برای معابر یخ بسته و پوشیده از برف سیستم گرمایش از کف میباشد. سیستم ذوب برف میتواند در ورودی ساختمانها، پشت بام ساختمان‌های برف گیر، آشیانه هواپیماها و باند های فرود مورد استفاده قرار گیرد.

7  سالن‌‌های ورزش و زمین چمن

در مناطق معتدل و سردسیر، نگهداری چمن ورزشگاهها در فصلهای پاییز و زمستان کاری سخت و دشوار است. در این فصل‌ها به علت یخزدگی زمین، ریشه چمن سرد می‌شود که این امر منجر به زرد شدن چمن می‌گردد. بیش از دو دهه است که در اروپا برای حفظ چمن در اکثر ورزشگاه‌های بزرگ از سیستم گرمایش از کف در زیر بستر چمن استفاده میشود.

 از دیگر موارد کاربرد سیستم گرمایش از کف میتوان به کتابخانه‌ها،‌مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مساجد، رستورانها، سالن‌های اجتماعات، پیاده روها، فروشگاه‌‌ها و مراکز تاریخی نام برد.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

گرمایش کفی سوپرپایپ مجموعه‌ای است از لوازم مورد نیاز، دانش فنی، و تجربه

سیستم گرمایش کفی در شکل مدرن و امروزی آن از ظرایف و پیچیدگی‌های بسیار برخوردار است تا عملکرد نهایی سیستم تضمین باشد. از عواملی که بر درستی کار سیستم اثرگذارند :

 

  • اجزاء واقلام تشکیل دهنده‌ی سیستم: گرمایش کفی سوپرپایپ مجموعه‌ی کاملی است از اقلامی مثل لوله، عایق‌ها، ورق متالایز، کلکتور، شیرها، و افزودنی‌های بتن، با توجه به اینکه هریک از این اقلام نقش مهمی در مکانیزم عملکرد این سیستم دارند، به همین دلیل هنگام نصب و اجرای سیستم، در صورت عدم وجود هر یک از آنها، شاهد ضعف عملکرد نهایی آن خواهیم بود.
  • کیفیت مصالح به کار رفته: که به هر حال از اصول و الزامات اولیه‌ی تضمین عملکرد سیستم، و دوام و طول عمر آن است.

سوپرپایپ محصولات خود را تحت لیسانس شرکت آلمانی یوپونور تولید می‌کند.شاخص استانداردهای کیفی لوازم به کار رفته در گرمایش کفی سوپرپایپ را می‌توان با کیفیت لوله‌های تلفیقی  آن مقیاس کرد.

 

 

  • طراحی( خدمات ): در سیستم گرمایش کفی اگرچه گرما از طریق چرخش آب گرم در لوله‌های کف حاصل می‌شود، و سادگی آن را به نمایش می‌گذارد، اما برای دریافت گرمای مطبوع از این سیستم، خواباندن لوله در کف آخرین اقدامی است که انجام می‌شود. در واقع گرمایش کفی سیستمی‌ است دانش محور که مانند سایر سیستم‌های تأسیساتی ساختمان باید ابتدا به دقت طراحی شده، و بسته به نوع کاربری و ویژگی‌های پروژه ساختمانی، محل قرارگیری‌لوله‌ها‌ درکف، فاصله‌ی لوله‌ها، محل کلکتور‌ها، نحوه‌ی عایق‌بندی و همچنین دمای آب ورودی به سیستم محاسبه ‌شود.


مشاوره و طراحی جزیی از سیستم گرمایش کفی سوپرپایپ برای شما و علاقمندان به استفاده از این سیستم و مزایای آن است.

 

- نقشه‌ی گرمایش کفی ساختمان خود را دریافت کنید:  طراحی درست سیستم گرمایش کفی، تضمین کننده‌ی صحت عملکرد آن است. مهندسین متخصص سوپرپایپ در بخش پشتیبانی فنی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات مشاوره و طراحی هستند. آنها با دریافت نقشه‌ی معماری ساختمان شما، با توجه به شرایط طرح و با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، محاسبات لازم را انجام داده، نقشه سیستم گرمایش کفی مناسب ساختمان شما را طراحی می‌نمایند. برای استفاده از این خدمات، نقشه‌ی معماری ساختمان خود را از طریق سایت، و یا یکی از دفاتر نمایندگی ارسال نمائید.

 

  • اجرای سیستم: در سوپرپایپ، ما معتقدیم که کار درست را باید درست انجام داد تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. هر چقدر که سیستم گرمایش کفی با محاسبات مهندسی، به دقت طراحی شود، ولی درست اجرا نشود، نباید انتظار عملکرد مطمئن داشت.

- مراقبت کنید که اجرای گرمایش کفی ساختمان شما مطابق با نقشه‌ی طراحی شده انجام شود. 

مجریان مجاز سوپرپایپ آموزش‌های لازم را برای اجرای صحیح سیستم گرمایش کفی دیده‌اند. آنها نسبت به نکات فنی و خواندن نقشه‌ها مسلط هستند، و از تجربه‌ی کافی برای نصب سیستم برخوردارند. 
نصب سیستم گرمایش کفی ساختمان خود را به مجریان مجاز سوپرپایپ بسپارید، تا به سرعت و بدون دردسر اجرا شود، و از صحت انجام کار اطمینان بیشتری داشته باشید.

 

نظارت: کارشناسان و مهندسین کارآزموده‌ی سوپرپایپ در بخش پشتیبانی فنی، در دفتر مرکزی و همچنین دفاتر نمایندگی در سراسر کشور آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره و نظارت بر نحوه‌ی اجرای پروژه‌ی شما هستند.
شما می‌توانید در طی مراحل اجرای سیستم سوپرپایپ، هر زمان که لازم می‌دانید درخواست خود برای نظارت بر اجرای پروژه توسط کارشناسان سوپرپایپ را از طریق مرکز تماس، یکی از دفاتر نمایندگی و یا همین سایت اعلام فرمائید تا پس از هماهنگی مهندسین ناظر سوپرپایپ به محل شما مراجعه نمایند.

دانش، توانایی‌های فنی و کیفیت محصولات سوپرپایپ علت اصلی اعتماد مشاورین و مهندسین تأسیسات و ساختمان برای تأیید صلاحیت این شرکت برای اجرای بسیاری از پروژه‌های ملی کشور است.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 55 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 49
بازدید کل : 427997
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1