اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

) اسایش و آرامش در بالاترین حد ممکن : درجه حرارت ثابت و دائمی درکلیه طول زمستان در نزدیکی کف ساختمان و در محلی که شما قرار دارید وجود خواهد داشت . این حالت بسیار دلپذیری است که محیط اطراف پا گرم بوده و هوای مورد تنفس گرمای زیادی نداشته باشد. پروفیل دمایی سیستم گرمایش کفی به پروفیل ایده آل بسیار نزدیک است، گرما به آرامی از کف به سمت سقف منتشر می شود، پای گرم و سر خنک، به سلامت کمک می کند.

۲) ثابت بودن حرارت : بعلت جرم بسیار پوشش کف ساختمان در صورت هر گونه قطع برق و یا عوامل دیگر که باعث توقف حرارت دهی مرکزی باشد ، مدت زمان سرد شدن آپارتمان بسیار طولانی تر از سایر روشها می باشد . در این سیستم ابتدا مدت زمانی طول می کشد تا کف زمین به درجه حرارت مطلوب برسد ، ولی پس از گرم شدن این حرارت به صورت باثبات تری در طول مدت زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .


۳) سبکی وزن ساختمان ، افزایش ارتفاع اتاقها : بعلت استفاده از یکنوع لوله با سایز پائین و همچنین حذف عبور لوله های تاسیساتی از روی یکدیگر ( که عموما باعث بالا آمدن کف واحدها و پر کردن کف در زمان ساخت می شود ) ضخامت پوشش به مقدار زیادی کاهش می یابد. این امر ضمن کم کردن وزن ساختمان ( و در نتیجه استقامت بیشتر آن ) موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها نیز می گردد.


۴) صرفه جویی در مصرف سوخت : بعلت تماس مستقیم افراد با منبع گرمایش درجه حرارت اتاق در درجات پائین تری تنظیم می گردد. این امر موجب صرفه جویی ۲۵ الی ۴۰ درصد در مصرف سوخت خواهد شد .


۵) آزادی عمل در دکوراسیون داخل منزل : بعلت قرار گرفتن این سیستم در داخل کف زمین اثاثیه را میتوان در هر گوشه از ساختمان قرار داد . این امر بخصوص در واحدهای کوچکتر و اتاق خوابهای بافضای محدود ، ملموس تر خواهد بود .


۶) هوای پاکیزه تر و خشک نشدن هوا : در سیستم رادیاتوری ، عموما هوای اتاق خشک می شود . در بسیاری از موارد با قرار دادن کتری آب به روی رادیاتور سعی در افزایش رطوبت اتاق می شود . این مشکل در سیستم گرمایش کفی نمودی نخواهد داشت .


۷) تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل : بعلت سیکل گردش هوای داغ در زمان استفاده از رادیاتور عموما دیوارهای بالای رادیاتور بمرور زمان سیاه شده و دوده را بخود جذب می نماید . در سیستم گرمایش کفی ویرسبو این مشکل برطرف شده و دیوارها وسایر لوازم در طول زمان سیاه نخواهد شد .


۸) افزایش ارزش منزل : استفاده از سیستم گرمایش کفی ویرسبو موجب افزایش ارزش منازل می شود اگر چه نصب این سیستم از لحاظ هزینه تفاوت چندانی باسیستم حرارت بتوسط رادیاتورهای مرغوب ندارد ، ارزش افزوده آن برای ساختمان بسیار بیشتر خواهد بود .


۹) استفاده از منابع حرارتی مختلف : سیستم گرمایش کفی ویرسبو می تواند از منابع مختلفی برای تامین گرمایش استفاده کند . موتور خانه ، پکیچ و حتی حرارت خورشیدی می توانند در این سیستم مورد استفاده قرار گیرند .


۱۰) خشک تر باقی ماندن زمینهای مرطوب و یا خیس : در صورت نصب سیستم گرمایش کفی ویرسبو در محلهای مانند آشپزخانه ، سرویسهای بهداشتی و زیر زمین ، در صورت خیس شدن کف این محلها بعلت شستشو بسرعت خشک خواهد شد .


● روشهای کنترل دما در سیستم گرمایش کفی:
ـ سیستم کنترل دمای بصورت دست
ـ سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت مکانیک
ـ سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت برقی


▪ سیستم کنترل دمای بصورت دست
در این سیستم با استفاده از شیرآلات قطع و وصل متصل شده به خروجی های هر کلکتور،در جعبه مربوطه، امکان کنترل منطقه های حرارتی به صورت دستی امکان پذیر می گردد.از مزایای این سیستم، اقتصادی بودن و ساده بودن سیستم کنترلی، میتوان اشاره نمود.

 

▪ سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت مکانیک
در این سیستم با استفاده از نصب شیرآلات گرمایش کفی در داخل دیوار هر فضایگرمایشی، از طریق تنظیم ترموستات حرارتی نصب شده بر روی شیر گرمایش کفی داخل دیوار، دمای محیط مریوطه به صورت مکانیکی و اتوماتیک کنترل می گردد.در این روش داخل جعبه شیر گرمایشی، شیر تخلیه هوا نیز پیش بینی شده است.


▪ سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت برقی
در این سیستم شیرهای برقی که به حس گرهای الکتریکی در هرمحیط به طورجداگانه وصل شده اند، فرمان قطع و وصل هرمدار حرارتی را دریافت نموده و عملیات تنظیم خودکار هر محیط را انجام می دهند.امکان دیگری همانند، دبی سنج و یا دماسنج نصب شده بر روی هر خروجی وورودی کلکتور امکان کنترل های مختلف و متنوعی را برای کاربر ممکن می سازد.سیستم اتوماتیک برقی پایپکس کاملترین روش کنترلی دمائی فضای گرمایش کفی می باشد.

 

 


● انواع منبع تامین کننده حرارتی ممکن جهت سیستم گرمایشی از کف:
سیستمهای گرمایش از کف همانند سیستم رادیاتور قابلیت اتصال به انواع منابع تامین کننده حرارتی را دارا میباشند. ولی با توجه به راندمان بالای گرمایش کفی دمای مورد نیاز به بیشتر از ۵۰ درجه نمیرسد. از طرف دیگر دمای مورد نیاز سیستم آبرسانی حد اقل ۶۰ درجه می باشد. در نتیجه در ساختمانی که از گرمایش کفی استفاده می کند نیاز به دو مدار با درجه حرارت متفاوت ضروری است که به روشهای ذیل ممکن می باشد:
ـ استفاده از پکیج
ـ استفاده از موتورخانه با ۲ دیگ کوچک

  ـ استفاده از موتورخانه با یک دیگ و مبدل حرارتی
ـ استفاده از موتورخانه با یک دیگ و الکترو والو با مدار بای پاس


مدل سازی اتلاف گرمای سیستم گرمایش کف با استفاده از یک مدل دو بعدی متصل به زمین
گزارش حاضر، یک مدل شبیه سازی دو بعدی از اتلاف گرما و حرارت را توسط یک ورقه روی پایه، برای سیستم حرارتی کفی، معرفی می کند. وظیفه این سیستم مدل سازی تأثیر آرایش و شکل کف پی ساختمان در کارایی سیستم گرمایش است. این مدل می تواند برای طراحی خانه های دارای پتانسیل مناسب برای سیستم حرارتی کف با توجه به اتلاف گرما از طریق شکل و ترکیب کف و پی ساختمان، استفاده شود.





تاریخ: 22 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

به طور کلی سه نوع روش گرمایش از کف موجود است:

۱) گرمایش با هوای گرم
۲) گرمایش با جریان الکتریسیته
۳) گرمایش با آب گرم


به دلیل اینکه هوا نمی تواند گرمای زیادی را درخود نگاه دارد روش هوای گرم در موارد مسکونی چندان به صرفه نیست و روش الکتریکی نیز فقط زمانی مقرون به صرفه است که قیمت انرژی الکتریکی کم باشد. درمقایسه با دو روش ذکر شده، سیستم گرمایش با آب گرم ( هیدرولیک) مقرون به صرفه تر و خوشایندتر می باشد.

بدین خاطر سالهای متوالی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. روش گرمایش از کف به عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است. همانطور که افراد دریک روز سرد زمستانی توسط تشعشع خورشید احساس گرما می نمایند دراین روش نیز گرما را بوسیله انتقال حرارت تشعشعی (تابشی) از کف دریافت می کنند و یقیناً احساس آسایش بیشتری خواهند نمود. در این سیستم گرمایشی معمولاً دمای آب گرم موجود در لوله های کف خواب بین ۳۰ تا۶۰ درجه سانتی گراد می باشد که درمقایسه با سایر روشهای موجود، که دمای آب بین ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد است، ۲۰ تا۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جوئی می شود.

 

در ساختمان هائی که دارای سقف بلند می باشند استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه جوئی در مصرف سوخت می شود، به این خاطر که در سایر روشها (مانند رادیاتور و بخاری) هوای گرم در اثر کاهش چگالی سبک شده و به سمت سقف می رود و اولین جائی را که گرم می کند سقف می باشد (این موضوع به طور واضح درسمت چپ شکل زیر مشخص می باشد). به علت بالا بودن دمای هوا در کنار سقف میزان انتقال حرارت آن به سقف از هرجای دیگر بیشتر است و این عامل باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می شود. در روش گرمایش از کف ابتدا قسمت پائین که مورد نیاز ساکنین است گرم می شود و هوا با دمای کمتری به سقف می رسد، که این یکی از مزایای اصلی این سیستم می باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از روش گرمایش از کف که امروزه بسیار مورد توجه واقع می شود آسایش و راحتی افراد می باشد، به طوریکه آسایش و راحتی فرد در محل سکونتش بدون اینکه از هر بابت دارای محدودیت باشد فراهم می شود. در نظر بگیرید که بدن شما در یک اتاق بگونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچگونه هوای گرمی را استنشاق نکنید وتنفس شما بسیار ملایم صورت گیرد، این بهترین روش گرم کردن در یک آپارتمان و یا یک منطقه صنعتی است. همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همیشه گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مطلوب خواهد بود

همانگونه که قبلاً اشاره شد در گرمایش بوسیله رادیاتور یا بخاری دمای قسمت پائین اتاق سردتر از بالای آن می باشد که این حالت برای کودکان که دارای اندام کوچکی هستند ناخوشایند است، بطوریکه افزایش البسه آنها برای جلوگیری ازبیماری، آزادی کودکانه آنها را محدود می کند. سیستم گرمایش از کف برخلاف رادیاتور که هوای محل سکونت را به دلیل گرمای بیش ازحد خشک می کند، رطوبت را درحد متعادل نگه می دارد. همانطور که می دانید بیشتر افراد از کثیف شدن دیوارها و محیط زندگی در اثر استفاده ازمنابع گرمایی همچون بخاری و رادیاتور احساس نارضایتی می کنند. از آنجا که درسیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها پاکیزه می مانند. همین امر در مورد افرادی که دارای آلرژی (حساسیت) هستند بسیار مورد اهمیت است زیرا که محیط زندگی عاری ازهرگونه محرک خواهد شد. استفاده از این سیستم در مکانهایی همچون آشپزخانه و حمام که کف آنها معمولاً خیس و مرطوب است مناسب بوده و باعث خشک شدن کف می شود. مسئله مهم دیگر اینکه در این روش رطوبت زمین که دربعضی ازمنازل منجر به بروز بیماریهای مفصلی می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به ناراحتی هایی از قبیل رماتیسم خواهد شد. همچنین از رطوبت دیوارها و کپک زدن آن که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود و دیگر اینکه در این سیستم جایی برای رشد و تکثیر حشرات موزی وجود ندارد. یکی دیگر از فواید سیستم گرمایش از کف این است که دیگر فضای منزل یا محل کار توسط دستگاههای رادیاتور و بخاری اشغال نمی شود و به همین منظور آزادی بیشتری در تغییر دکوراسیون محل زندگی خواهید داشت. شاید به نظر آید که به هنگام نصب سیستم کف خواب دیگر نمی توانید پوشش مورد علاقه تان را برای کف انتخاب کنید! ولی این طور نیست.

مطمئن باشید که شما می توانید برای پوشش کف منزل خود از هر نوع مصالحی ازجمله سنگ، سرامیک، کاشی پارکت چوب و فرش نیز استفاده کنید بدون اینکه تأثیری درگرمای مطلوب محیط شما بگذارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف در روشهای ذوب برف می باشد بطوریکه از این روش برای ذوب یخ یا برف موجود در پیاده روها، لنگرگاههای بارگیری، جاده ها، ورودی ساختمانها و بیمارستانها، باند فرود هواپیما و زمینهای ورزشی از جمله زمین فوتبال وغیره که دسترسی آسان و سریع به محل الزامی است می توان استفاده کرد. بطوریکه این روش علاوه برکاهش هزینه های برف روبی و نمک پاشی، در حفظ ساختار موارد گفته شده بسیار موثر خواهد بود.

 





تاریخ: 22 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

مزایای سیستم لوله كشی كلكتوری

در لوله كشی به روش سنتی با استفاده از شبكه موازی لوله سرد و گرم در طول مسیر مورد نیاز حركت نموده و در نقاط مصرف از شبكه انشعاب گرفته می شود
در سیستم سنتی
سعی می گردد با بالا بردن قطر لوله ها مشكل شماره 1 كاهش پیدا نماید .
بدلیل خروجی های زیاد میزان استفاده از اتصالات زیاد می شود .

در لوله كشی به روش سنتی با استفاده از شبكه موازی لوله سرد و گرم در طول مسیر مورد نیاز حركت نموده و در نقاط مصرف از شبكه انشعاب گرفته می شود
در سیستم سنتی
سعی می گردد با بالا بردن قطر لوله ها مشكل شماره 1 كاهش پیدا نماید .
بدلیل خروجی های زیاد میزان استفاده از اتصالات زیاد می شود .
بدلیل استفاده زیاد از اتصالات ضریب اطمینان آب بندی در طول زمان كاهش و پرت لوله افزایش می یابد
در صورت بروز مشكل و یا نشتی در شبكه عیب یابی و مشخص نمودن مكان نشتی به آســـــــــانی امكان پذیر نبوده و مستلزم ایجاد خسارتهای زیاد می باشد


سیستم كلكتوری در در شبكه آب سرد و گرم

در این روش ورودی های آب سرد و گرم هر كدام در یك كلكتور (تقسیم كننده) متمركز شده و سپس از كلكتور جهت سایر نقاط مورد نیاز انشعاب گرفته میشود

سیستم كلكتوری در شبكه حرارت مركزی (موتورخانه ـ پكیج) ورودی آب گرم در یك كلكتور و خروجی نیز در یك كلكتور متمركز می گردد
از كلكتور ورودی جهت تمامی نقاط مورد نیاز (رادیاتور ها یا سیستم كف خواب) انشعاب گرفته شده و برگشتی لوله به كلكتور خروجی بر می گردد
سئوال : در سیستم كلكتوری چگونه می توان هوا گیری نمود ؟
پاسخ : با نصب یك عدد هواگیر اتوماتیك در انتهای هر كلكتور و در برخی از طرحها جهت جلوگیری از هوا گرفتن شبكه كلكتور در كف طراحی میگردد


مزایای استفاده از سیستم كلكتوری

صرفه جوئی از طریق كاهش مصرف اتصالات
صرفه جوئی از طریق كاهش قطر لوله و اتصالات مورد استفاده
افزایش ضریب آب بندی (بدلیل عدم استفاده از اتصالات در كف)
توزیع یكنواخت حرارت
توزیع یكنواخت فشار آب و كنترل قسمتهای مختلف
امـــــكان قطع و وصل و كنترل قسمتهای مختلف سیستم از محل كلكتور و نتیجتاً كاهش مصرف انرژی و عیب یابی سریع
• لازم بــذكر است كه در سیستم كلكتوری میزان مصرف لوله از نظر متراژ بیشتر از بقیه روشهای اجرایی می باشد ولی با در نظر گرفتن كاهش سایز لوله مصرفی و اتصالات موردنیاز هزینه افزایش ریالی متراژ لوله توجیه پذیر خواهد بود .





تاریخ: 22 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ
. پکیج را از شرکتی خریداری کنید که دارای اعتبار و حسن شهرت بوده و توان خدمات پس از فروش حرفه ای را داشته باشد.همچنین کارخانه سازنده پکیج توان پشتیبانی بلند مدت از قطعات پکیج های تولیدی خود را داشته باشد.بهترین پکیج های خارجی موجود در ایران مربوط به شرکت های ایتالیایی می باشد لکن امروز

۱. پکیج را از شرکتی خریداری کنید که دارای اعتبار و حسن شهرت بوده و توان خدمات پس از فروش حرفه ای را داشته باشد.همچنین کارخانه سازنده پکیج توان پشتیبانی بلند مدت از قطعات پکیج های تولیدی خود را داشته باشد.بهترین پکیج های خارجی موجود در ایران مربوط به شرکت های ایتالیایی می باشد لکن امروز برخی از شرکت های داخلی توانمندی قابل قبولی برای ساخت پکیج پیدا کرده اند.

2.چنانچه به آبگرم فراوان نیاز دارید(برای بیش از یک حمام ) بهتر است از پکیج های مخزن دار یا پكیج با قدرت حرارتی بالاتر از 31 كیلووات استفاده كنید.

3. چنانچه ظرفیت حرارتی زیادی از پکیج انتظار دارید (معمولا برای آپارتمان های با بیش از 300متر مربع) بهتر است از پکیج های زمینی استفاده کنید.

4. در هر صورت اولویت با پکیج های دیواری می باشد چرا که بسیار کم مصرف تر و دارای عمر طولانی تری نسبت به پکیج های زمینی و پکیج های مخزن دار هستند.

5. برای ایمنی از گازهای سمی احتراق،بهتر است از پکیج های فن دار بویژه با دودکش دو جداره استفاده شود.لکن چنانچه به هر دلیل امکان استفاده از انواع پکیج های فن دار نبود،می بایست پکیج مجهز به سنسور حرارتی دودکش باشد.این سنسور با دریافت علایم حرارتی دودکش ، انسداد و گرفتگی دودکش را آشکار کرده و خاموش می شود.

6. برای آب های با سختی بالا بهتر است از انواع پکیج با دو مبدل مجزا بویژه از نوع صفحه ای استفاده نمود. لذا برای شهرهایی نظیر قم ، اراک ، یزد و... پکیج های دو مبدله از نوع مبدل صفحه ای عملکرد بهتری دارد.

7. دقت شود پکیج دارای سیستم عیب یاب اتوماتیک با کد باشد.حسن این قابلیت در عیب یابی سریع حتی توسط مالک آپارتمان و کاربر معمولی می باشد.در واقع پکیجی که دارای عیب یاب مجهز به سنسورهای کنترل عملکرد باشد،خطاهای عملکرد را بصورت کدهای مشخص در مانیتور پکیج نمایش می دهد و کاربر یا سرویسکار با مراجعه به دفترچه راهنمای پکیج متوجه نوع عیب می گردد .

راهنمایی مهم :

بهتر است قبل از پکیج(آب شهری ورودی به پکیج) یک سختی گیر مناسب نصب شود.




تاریخ: 22 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

جهت عملكرد مطلوب در زمان بهره برداري رعايت نكات زير در طراحي تاسيسات مخازن ضروري است .

1-     لوله هاي ورودي : موقعيت لوله هاي ورودي آب به مخزن وتعداد آنها باتوجه به عدم ايجاد حجم راكد در مخزن تعيين مي شود . براي اين  منظور لوله هاي ورودي وخروجي بايد در دوقسمت مقابل ودورترين فاصله نسبت  به هم قرار گيرند . معمولا ورود آب از بالا وخروج آن از كف انجام مي شود درمخازن بزرگ با اعمال تدابيري درساختمان مخزن مانند ساخت ديوارهاي جداكننده مي توان از ايجاد حجم هاي راكد جلوگيري كرد. هرلوله ورودي به مخزن بايد قبل از ورود مجهز به شير قطع و وصل باشد وآن شير دريك حوضچه مستقل قرارگيرد . در انتهاي خروجي هرلوله ورودي يك عدد شير شناور نصب مي شود تاجريان آب ورودي را در ارتفاع معيني قطع كند.

2-     لوله خروجي : اين لوله در سمت روبروي لوله ورودي ودورترين فاصله نسبت به آن قرار گيرد. وضعيت لوله خروجي بايد به گونه اي باشد كه تخليه حجم مفيد مخزن را ميسر سازد . براي جلوگيري از مكش هوا به داخل لوله خروجي ، حداقل ارتفاع سطح آب از محور لوله خروجي نبايد كمتر از دوبرابر قطرلوله خروجي باشد .هرلوله خروجي بعد از مخزن بايد مجهز به يك شير قطع ووصل باشد وآن شير در يك حوضچه مستقل قرار گيرد. به منظور جلوگيري از ورود رسوبات به داخل شبكه ، دهانه لوله خروجي بايد به گونه اي قرار گيرد كه فاصله لوله از كف مخزن كمتر از 15 سانتي متر نباشد .

3-     تجهيزات شستشوي مخزن : براي تخليه كامل آب مخزن وشتسشوي آن ، مخزن بايد مجهز به لوله تخليه باشد . دهانه لوله تخليه درحوضچه تخيله قرار مي گيرد. كف مخزن با شيبي درحدود 01/. الي 002/0 به طرف حوضچه تخليه شيب بندي مي شود.

هرلوله تخليه بايد دربيرون مخزن مجهز به شير قطع ووصل باشد كه شير معمولا در حوضچه شير لوله خروجي قرار گيرد.

4-     تجهيز سرريز : سرريز براي كنترل حداكثر سطح آب درمواقع اضطراري به كار مي رود وبايد به گونه اي نصب مي شود كه فاصله بين حداكثر سطح  تا زير سقف كمتر از 30سانتي متر نباشد. قطر لوله سرريز متناسب باجريان ورودي آب ومعمولا معادل لوله هاي ورودي ويا بيشتر از آنها درنظر گرفته مي شود تا احتمال غرقاب شدن مخزن بوجود نيايد لوله سرريز نبايد مستقيما به شبكه جمع آوري فاضلاب يا شبكه جمع آوري روانابها وصل مي شود تا از بروز احتمالي جريانهاي برگشتي محفوظ بماند.ذ در انتهاي لوله سرريز بايد يك توري نصب شود تا از ورود اجسام وجانداران مزاحم به داخل مخزن جلوگيري به عمل آيد .

5-     شيرآلات :در تاسيسات مخازن نصب چند شير ضروري است كه عبارتند از : شير قطع ووصل پروانه اي روي هرلوله ورودي قبل از ورود به مخزن شير قطع ووصل پروانه اي بيرون از مخزن ، شير شناور وروي دهانه لوله ورودي مخزن (تاقطر 300 ميليمتر ) بنابرضرورت ؛درهر طرح آبرساني ممكن است تعدادي شير آلات اضافي براي مقاصد مختلف نصب شوند كه عبارتند از : شير سوزني كه روي لوله هاي ورودي باقطر بزرگ به منظور كنترل خودكار جريان آب ورودي به جاي شير شناور ، شير ارتفاعي روي لوله هاي ورودي دركنار شيرهاي قطع و وصل  به جاي شير شناور لوله كنار گذر از لوله هاي ورودي به لوله خروجي مجهز به شير قطع ووصل پروانه اي .

6-     هواكش: براي تهويه داخل مخازن نصب تعدادي هواكش روي سقف هرمخزن ضروري است . شكل هواكش بايد به گونه اي باشد كه از ورود باران ، آلودگي ها وحشرات به داخل مخروطي جلوگيري شود. بدين منظور شكل هواكش مي تواند به صورت لوله با كلاهك مخروطي يا به صورت لوله سربرگردانده مجهز به توري باشد ارتفاع لوله هواكش از روي سطح بيروني سقف مخزن بايد به اندازه اي باشد كه در مواقع بارش برف، انتهاي دهانه هواكش دربرف مدفون نشود.

7-     تجهيزات :نشان دهنده سطح آب : جهت اطلاع از وضعيت سطح آب درون مخزن ، هر قست مخزن بايد مجهز به نشان دهنده سطح آب باشد. اين نشان دهنده ها مي توانند به صورت مكانيكي باشناور ومدرج يا الكترونيكي باشند.





تاریخ: 21 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

رادیاتور آلمینیومی

رادیاتور

رادیاتورهای آلومینومی مبدلهای حرارتی هستند که گرمای تولید شده در موتورخانه پکیجرا به فضا های داخلی می رسانند رادیاتورهای آلومینومی با شاخص پره محاسبه وعرضه می گردند و بستگی به نوع طراحی پره و ابعاد و روش تولید، گرما دهی بین 80 الی 150 کیلو کالری در ساعت دارد .
رادیاتورهای آلومینومی به 2 روش اکسترودی ( رادیاتورهای سه تیکه ) و دایکاست (یکپارچه ) تولید می گردنندکه رادیاتوریکپارچه قابلیت افزایش و کاهش تعداد پره را دارا می باشد و از گرما دهی بیشتری برخوردارند .





تاریخ: 21 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 عکس   کاربردهای جالب سرکه سفید در نظافت منزل

 سرکه به عنوان یک ماده طبیعی، تمیزکننده موثری برای نظافت منزل است. در این مطلب به چند کاربرد آن اشاره می‌شود:

۱) لوله فاضلاب؛ ریختن نصف پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه سرکه در لوله فاضلاب، باعث باز شدن راه لوله می‌شود و از طرفی بوی بد را برطرف می‌کند. از این ۲ ماده هر چند هفته استفاده کنید.

۲) پرده پلاستیکی حمام؛ برای از بین بردن کپک، پرده را با مخلوطی از یک پیمانه سرکه و کمی ماده پاک کننده بشویید.

۳) دوش؛ برای از بین بردن لایه ‌های رسوب از روی دوش، کمی سرکه به آن بمالید و با برس تمیز کنید.

۴) لباس؛ برای نرم و خوش بو کردن لباس ‌ها، یک چهارم پیمانه سرکه را جایگزین ماده نرم کننده شیمیایی کنید.

۵) کف پلاستیکی؛ مقداری سرکه به آب داغ اضافه کنید و کف اتاق و یا آشپزخانه را که روکش یا کف پوش پلاستیکی دارد، بشویید.

۶) پنجره ‌ها؛ مخلوطی از ۵۰ درصد سرکه و ۵۰ درصد آب برای تمیز کردن پنجره ‌ها مناسب است.

۷) ظروف چرب؛ ۲ قاشق غذاخوری سرکه را به کمی مایع ظرف شویی اضافه کنید تا قدرت تمیزکنندگی آن افزایش یابد.




تاریخ: 21 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

مزايا و معايب پلي پروپيلن :

مزايا :

  1. قابل فر آوري به وسيله كليه روش هاي گرما نرم ها
  2. ضريب اصطكاك كم
  3. عايق الكتريكي بسيار خوب
  4. مقاومت در برابر خستگي
  5. جذب رطوبت بسيار خوب
  6. داراي بهترين مقاومت سايشي
  7. در دسترس بودن در گونه هاي مختلف
  8. داراي دماي عملياتي تا 126 درجه سانتي گراد
  9. مقاومت شيميايي بسيار خوب
  10. مقاومت خمشی بسيار خوب
  11. ضربه پذيري عالي

 

معايب

1-           قابليت تخريب بر اثر تشعشع ماوراي بنفش

2-           مقاومت ضعيف در مقابل عوامل جدي

3-           قابل اشتعال  ( نوع خاموش شونده آن موجوداست )

4-           حساس بودن در مقابل حلالهاي كلر دار و آرو ماتيك

5-           پيوند  پذيري و شولر

6-           تشديدي شكنندگي ناشي از اكسيداسيون بعضي از فلزات


جدول زير خواص پلي پروپيلن را بعد از اصلاح وتقويت نشان مي دهد .

 

خواص

پلی پروپلین

کیفیت قالبگیری

عالی

عالی

دانسیته

0.9

1.05-1.24

مقاومت کششی

31-38

42-62

مقاومت فشردگی

38-55

38-48

ضربه پذیری

0.025-0.1

0.05-0.25

سختی راکول

R85

R90

انبساط حرارتی

14.7-25.9

7.4-13.2

مقاومت حرارتی

110-150

150-160

مقاومت قوسی

138-185

0.0022


Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

مزايا ي لوله هاي ساخته شده از پلي اتيلن سخت HPE نسبت به لوله هاي فولادي

  1. ارزاني قيمت 
  2. حمل ونقل به علت سبكي آن ها ( وزن مخصوص
  3. عدم خوردگي و زنگ زدگي
  4. يكنواختي ضخامت جداره لوله ها
  5. صاف و صيقل بودن جداره داخلي و درنتيجه حداقل ته نشين شدن رسوبات
  6. قابليت انعطاف حتي در درجات سرماي زير صفر
  7. نشكستن و ترك بر نداشتن در اثر و فشار خارجي
  8. توليد در سيستم فتريك و غيره با قطر هاي مختلف وبه طول هاي مورد نظر به صورت حلقه اي شكل
  9. عايق بودن از نظر حرارتي
  10. سهولت ظريقه اتصال آن ها به يكديگر يعني نصب سريع
  11. عدم لزوم ماشين آلات سنگين و حجيم جهت نصب و جوشكاري
  12. سرعت سريع وآسان و نياز كمتر به وسايل اتصال

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

ويژگي هاي فني لوله هاي چدني

اين ويژگي ها به طور كلي شامل انواع لوله ها و متعلقات و قطعات چدني براي خطوط لوله هاي تحت فشار وبه خصوص شامل لوله ها و متعلقات با د هانه هاي مخصوص بست هاي سربي مي شود . اين ويژگي ها شامل لوله ها و متعلقات با انواع ديگر بست ها مخصوصا اتصالات لاستيكي مي گردد . معهذا خصوصصيات اين بست ها كه امتياز آن ها غالبا به ثبت رسيده است به تفصيل ذكرنشده و مولكول به موافقت خصوصي بين سازنده ومصرف كننده شده است .

اندازه هاي كلي متعلقات با چنين بست هايي مي توانند همان اندازه هاي متعلقات با بست هاي سربي باشداين امر موجب تسهيل كار سازندگان د رتهيه قالب هاي قابل تبديل شدني به نوع ديگر مي شود كه موجب دقت وسرعت توليدات مي شود در مورد بست هاي دهانه اين استاندارد دو نوع مي شود  كه زائده مخصوص متحدامركز كردن دو لوله در داخل دهانه و د رنوع ديگر دنباله قرار مي گيرد.



در ريخته گري به روش سانتر يفوژ در قالب فلزي ( كوكيل ) كار نشاندن زائده در دنباله لولفه عملي نيست . با اني حال هر دو نوع بست در نظر گرفته  شده است زيرا هنوز هر دو نوع به كار مي رود. اندازه هاي مربوط به دو نوع بست چنان است كه همواره ممكن است تبديل كرد.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

  مزاياي لوله پنج لایه

·         زنگ نمي زند , مني پوسد ,رسوب نمي گيرد .

·         در تحمل حرارت حتي به طور مداوم هيچ مشكلي ندارد.

·         به خاطر جوش آلولمينيومي طولي مي تواند بالاترين ميزان فشار را تحمل كند.

·         ضريب اطمينان آن كم و تقربا معادل لوله هاي مسي است .

·         در برابر نفوذ اكسيژن 100 درصد  مقاوم است .

·         ضريب انتقال حرارت آن ايده آل است .

·         ضريب اطمينان اتصالات آن بسيار بالاست وبا ويژگي هاي لوله هماهنگي دارد .

·         به راحتي خم مي شود , شكل مي گيرد و حالت فنري ندارد.

·         به خاطر سبكي حمل ونقل آن آسان و ارزان است .

·         در نصب توكار مطمئن ودر لوله كشي روكار زيبا است .

·         نصب آن تا 10 برابر سرع تر از لوله كشي معمولي است

·         ضايعات آن در حد صفر است .

·         در برابر اعلب موادشيميايي مقاوم است .

·         توليد  آن درايران باعث مي شود كه خيلي اقتصادي بادش .

·         تكنولوژي ومشاركت آلملان كيفيتن آن را تضمين مي كند.

و از همه مهم تر اين كه : پنج لایه تنها لوله اي است كه در د سر ندارد.





تاریخ: 21 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آب موجود در چرخه بعد از دریافت گرما در دیگ منبسط شده و حجمش افزایش می‌یابد. جهت جلوگیری ازخروج این حجم اضافی از چرخه، منبعی تعبیه می‌شود که به آن منبع انبساط می‌گویند. با افزایش حجم آب موجود در چرخه (که شامل مجموع آب موجود در دیگ، لوله‌ها و رادیاتور‌ها می‌شود)، فشار موجود در منبع انبساط نیز افزایش می‌یابد و به عددی بین3-10 bar (بسته به ارتفاع بنا و نوع دیگ) می‌رسد که بنا به اصل ظروف مرتبطه، این فشار به تمام آب موجود در چرخه تاسیسات اعمال می‌شود و باعث بالارفتن آب از لوله‌های تاسیسات می‌گردد. به عبارتی دیگر، منبع انبساط با جمع آوری و ذخیره حجم اضافی ناشی از انبساط حجمی آب، که بر اثر گرما بوجود آمده است، از طریق مکانیزم‌های مختلفی هد فشاری لازم برای بالا رفتن آب در لوله‌های تاسیسات را فراهم کند.

نکته مهم دیگر درباره منبع انبساط این است که چون این منبع در ارتباط مستقیم با دیگ می‌باشد، دمای آب موجود در آن در حین عملکرد پایای چرخه، در حد دمای معادل با آب خروجی از دیگ است و چون منبع انبساط در هوای آزاد نصب می‌گردد، می‌تواند انتقال حرارت بالایی با هوای سرد محیط داشته باشد که این مبادله گرما بیش از مبادله گرمای چند رادیاتور داخل ساختمان می‌باشد و بار حرارتی اضافی قابل توجهی را به دیگ تحمیل می‌کند. لذا عایق‌کاری مناسب منبع انبساط می‌تواند تا حد قابل توجهی،در هزینه جاری تامین انرژی مشعل و دیگ صرفه جویی کند که برای این عایق‌کاری با توجه به جنس منبع که از گالوانیزه، آلومینیوم یا استیل باشد، ضخامتی بین 2 الی 5 سانتی‌متر پیشنهاد می‌شود.

منبع انبساط را با توجه به مکانیزم‌های افزایش فشار موجود در آن می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:

1- منع انبساط باز(Open Expansion Tank)

این دسته از منابع انبساط در ارتفاعی بالاتر از دیگ قرارمی‌گیرند و حجم اضافی ناشی از انبساط، برای ورود به منابع از لوله رابط بین دیگ و منبع بالا رفته و فشاری معادل ارتفاع ستون آب بالارفته را به کل سیستم اعمال می‌کند.

محدوده عملکرد این منابع تا حدود 3 bar  می‌باشد که این فشار با توجه به اختلاف ارتفاع بین دیگ و منبع انبساط قابل محاسبه و تنظیم است. اما به دلیل این که ارتفاع ستون آب بالا آمده از منبع انبساط، هد فشاری لازم برای بالارفتن آب گرم در لوله‌های تاسیسات را تامین می‌کند، منبع انبساط باز را باید همواره در ارتفاعی بالا‌تر از بالاترین مبادله‌گر گرما نصب کرد که مطابق استاندارد‌های موجود، اختلاف ارتفاع بین منبع و آخرین مبادله‌گر باید بیش ار 2 متر باشد.

منبع انبساط باز از طریق لوله ارتباطی که با دیگ دارد و توسط شناور موجود در آن، مقدار آب موجود در چرخه را نیز کنترل می‌کند، بدین ترتیب که در صورت بروز هرگونه نشتی(Leakage) در چرخه تاسیسات، حجم یا همان ارتفاع سطح آزاد آب موجود در منبع انبساط افت می‌کند. بر اثر این افت، شناور پلاستیکی منبع انبساط که از هوا پر شده‌است پایین آمده تا به اندازه آب خروجی از چرخه، آب شهری به سیستم اضافه گردد. با افزایش مجدد سطح آب، شناور بالا رفته و به وضعیت اولیه خود بازمی‌گردد و ورود آب شهری به منبع قطع می‌گردد. بدین ترتیب مقدار آب چرخه ثابت می‌ماند.


2- منبع انبساط بسته (Closed Expansion Tank)

منبع انبساط باز با وجود سادگی روش طراحی و ساخت، دارای معایبی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        انتقال حرارت زیاد با هوای سرد محیط

·        حجم لوله‌کشی نسبتا بالا (بیش از ارتفاع ساختمان) جهت کارگذاری منبع

·        عدم جوابگویی برای فشار های بیش از 3 bar در ساختمان های کوتاه(همانطور که می دانیم هر 10 متر بالا رفتن آب تقریبا برابر با 1 bar فشار اضافی می باشد، یک ساختمان 3 طبقه حدود 10 متر ارتفاع دارد و بیش از 3 bar فشار بر روی تاسیسات نمی توان از طریق ارتفاع اعمال کرد.)

·        بروز خوردگی در حضور اکسیژن هوا و آب

برای رفع معایب فوق، از منبع انبساط بسته استفاده می‌کنند. در داخل منبع انبساط بسته، مخزنی پر از گازی تحت فشار و نیز قسمتی برای ورود آب وجود دارد که از طریق برقراری تعادل فشاری بین گاز تحت فشار و آب، مقدار فشار آب تعیین می‌شود. بدین ترتیب منبع انبساط بسته نیازی به نصب در ارتفاعی بالاتر از دیگ را ندارد و می توان آن را در موتورخانه و در نزدیکی دیگ (بر روی خروجی انبساط روی دیگ) تعبیه کرد.

منابع انبساط بسته را با توجه به مکانیزم عملکردی، نوع گاز و نوع مخزن حجم متغیر، به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

2-1- منبع انبساط بسته قابل تنظیم (Adjustable Expansion Tank)

در این مدل از منابع انبساط، با کاهش و یا افزایش دما ی سیستم، آب منبسط یا منقبض شده، هوا به منبع تزریق یا از آن خارج می‌شود. بدین ترتیب که در ابتدا شیر الکترونیکی (Solenoid valve) خروجی هوا بسته و کمپرسور خاموش می‌باشد. در این حالت مقدار کمی آب در دمای پایین در منبع موجود است. بعد از گرم شدن آب، حجم آن افزایش می‌یابد و هوای درون منبع از طریق شیر خارج می‌شود. زمانی‌که مقدار آب درون منبع به بیشترین حجم مجاز خود رسید، شیر خروج هوا بسته می‌شود و فشار ثابت می‌گردد و در این حالت، در صورت کاهش دما که باعث کاهش حجم آب می‌گردد، هوا از طریق کمپرسور به منبع تزریق می‌گردد تا فشار هوای درون منبع ثابت بماند.

18.jpg

2-2- منبع انبساط بسته دیافراگمی(Diaphragm Expansion Tank)

در این مدل از منبع انبساط، برای جبران کاهش و یا افزایش آب منبسط شده، به منبع آب تزریق شده و یا از آن خارج می‌گردد. در حقیقت این منبع از یک بخش حاوی هوا یا نیتروژن و یک بخش خالی تشکیل شده‌ که بوسیله یک دیافراگم پلاستیکی انعطاف‌پذیر از هم جدا شده‌اند. بخش گازی حاوی مقدار معینی از هوا و یا نیتروژن است که در متراکم‌ترین حالت بیشترین فشار اعمال شده به چرخه را تحمل می‌نماید. بخش خالی منبع نیز توسط آب منبسط شده پر می‌شود. این آب منبسط شده، دیافراگم حائل بین دوبخش را آنقدر به سمت بخش گازی جابجا می‌کند که بخش گازی به فشرده ترین حالت خود برسد که در این صورت فشار عملیاتی مورد نیاز چرخه تامین می‌گردد.

19.jpg


در این مدل از منابع انبساط بسته، تزریق و تنظیم هوا یا نیتروژن از تریق یک شیر Schrader استفاده می کنند که نحوه عملکرد آن به شکل زیر می‌باشد.

20.jpg


در منبع انبساط بسته یک کنترل کننده ارتفاع (Level Controller) آب موجود در منبع را کنترل می‌شود و در صورت کاهش سطح آب موجود در منبع انبساط، آب شهری توسط یک پمپ و با فشاری بیش از فشار داخل منبع، به منبع تزریق می‌شود.





تاریخ: 21 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

محاسبه کولر آبی مناسب هر مکان و توصیه های فنی

 

کولر آبی در مناطق گرمسیری خصوصاً شرجی کاربردی نداره، اما در بعضی از نقاط کشور به دلیل خشکی هوا از کولرگازی هم بهتر جواب میده. حالا نمیدونم این مطلب به درد کسی میخوره یا نه، اما به هر حال گذاشتمش تا هر کس الآن قصد انتخاب کولر آبی برای منزل یا محل کارش داره به صورت کاملاً مهندسی حساب کنه که چه کولری برای اونجا مناسبه. اگر هم دارید از کولر استفاده می کنید می تونید از این توصیه ها برای عمر بیشتر کولر و همچنین بیشتر شدن راندمان کاری اون بهره ببرید

کولرها را بر اساس ظرفیتش می شناسند : 500- 2000- 3000- 3500- 4000- 4500- 5000 – 6500-7000 و 12000 ظرفیت کولر: حجم هوایی است که کولر با پروانه اش از بیرون مکش کرده و به داخل ساختمان می فرستد (در یک دقیقه) و بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (CFM) بیان می شود.


محاسبه کولر برای محیط مورد نظر:


خیلی راحت است و اصلاً نمیتوان نام آن را محاسبه کردن گذاشت. بر اساس طبقه محیط مورد نظر و با داشتن حجم اتاق با ضرایب زیر میتوانید کولر مناسب را مشخص کنید.

برای طبقه اول هر متر مکعب از فضای اتاق 12 فوت و برای فضای هال 10 فوت مکعب در دقیقه لازم است.

برای طبقه میانی هر متر مکعب از فضای اتاق 14 فوت و برای فضای هال 10 فوت مکعب در دقیقه لازم است.

برای طبقه آخر هر متر مکعب از فضای اتاق 17 فوت و برای فضای هال 12 فوت مکعب در دقیقه لازم است.



به عنوان مثال:

ساختمان طبقه دوم با یک اتاق 9 مترمربعی و هال 24 مترمربعی و ارتفاع 3 متر بدون فضای اضافه دیگر.

حجم اتاق 27 متر مکعب * 17 = 459 فوت مکعب بر دقیقه

حجم اتاق 72 متر مکعب * 17 = 1224 فوت مکعب بر دقیقه

جمع ظرفیت مورد نیاز= 1683 فوت مکعب بر دقیقه

از مقادیر استاندارد بالا نزدیک ترین ظرفیت به 1683 انتخاب می شود:


کولر انتخابی CFM: 2000


توصیه های فنی:

کولر آبی را همیشه بر روی دور تند روشن و خاموش کنید.

 

·         تسمه ها را بازبینی کنید که زیاد سفت نباشد، و اگر هم شل باشد بازده کولر کم می شود. (فوت کوزه گری: تسمه در حال وصل، بدون کش آمدن باید بتواند یک سانتی متر از هر دو طرف به هم نزدیک شود(

·          کولر را در محیط های بسته یا در مجاورت نور آفتاب نصب نکنید.

·         هر چند مدت، بلبرنگ ها را چک کنید تا راحت بچرخد و آن را روغن کاری کنید. هنگام وصل بودن تسمه، باید پره ها به راحتی بچرخند.

·         چک کنید پولی های موتور و پره ها دقیقا در یک صفحه واقع باشند. اگر تسمه زود پاره شود یا کناره های آن خوردگی باشد به معنای عدم تنظیم صحیح پولی هاست.

·         از عدم امکان ورود آب به واتر پمپ مطمئن شوید.

·         در صورت صدای زیاد موتور یا عدم چرخش پره ها، امکان مانع شدن چیزی برای چرخش وجود دارد؛ به سرعت موتور را خاموش کنید و عامل بازدارنده را رفع کنید.




تاریخ: 21 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 1224
بازدید کل : 429221
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1