اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

لوله ها را می توان به انواع مختلف از نظر جنس ، کاربرد و نحوه اتصالات دسته بندی نمود . لوله هایی که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد به شرح ذیل می باشد: 

لوله های گالوانیزه 

لوله های گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند : لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند و عموماً بین این دو فرقی گذاشته نمی شود ،در صورتیکه لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر هستند. 

لوله های چدنی 

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله ،‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند. 

لوله های پلاستیکی 

لوله های پنج لایه 

در تاسیسات لوله کی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد . برای حل این مشکل تا کنون تلاشهای زیادی صورت گرفته است .استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک

 پاسخی قطعی به مشکل بدهند.

یکی دیگر از راه هایی که برای پرهیز از مشکلات لوله های فلزی پیشنهاد شده است استفاده از لوله های پلیمری است اما به کارگیری این لوله ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می کند اما مشکلات دیگری را باعث می شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن ، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا ، ضریب انبساط زیاد و ...

در این شرایط گروهی از دانشمندان به تلفیق فلز و پلیمر توجه کردند . به عنوان مثال سوپر پایپ نقطه اوج همین تکنولوژی است . تلفیقی هوشمندانه که حاصل آن لوله ای است پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص – که مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، رسوب و پوسیدگی را از لوله های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم ، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله های فلزی به ارث برده است . سوپر پایپ آخرین دستاورد تکنولوژی است هک برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می کند. 

 

انواع لوله گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه 

این نوع لوله ها گاهی برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک به کار برده می شود ولی مورد استفاده اصلی آنها برای تهویه است . جنس این لوله ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش می دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگیها در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) می کنند . این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند . 

لوله های آهنی گالوانیزه 

جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه های درز جوش بهم جوش داده می شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند . به همین علت آنها را لوله های با درز نیز می گویند . این نوع لوله ها از رنگ تیره و خاکستریشان شناخته می شوند .و عموماً به دو صورت سبک و متوسط تولید می شوند . 

کلیه لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های 6 متری و دو سر دنده با قططر اینچ تا 8 اینچ تولید می گردند . قر این لوله ها معمولاً‌قطر اسمی است که بزرگتر از 

قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است . 

همچنین در بازار این لوله ها را بر اساس نمره می شناسند . لوله های گالوانیزه نیز به وسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند . 

نکته : از اتصال این لوله ها به روش جوشکاری باید پرهیز نمود زیرا بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که محیط کار را آلوده می نماید و تنفس آن ایجاد مسمومیت کرده و موجب آسیب دیدن دستگاه تنفسی می شود . 

 

انواع لوله چدنی

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله ،‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم

 لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند . 

لوله های چدنی که در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می رود : 

سرتوپی (یک سرتوپی – دو سرتوپی) 

دو سر تخت 

مزایای لوله های چدنی 

در برابر فشار وارده به جداره های خارجی دارای مقاومت و استحکام خوبی هستند 

فرسودگی این لوله ها کمتر از لوله های فلزی است 

می توان براحتی از دستگاه تراکم هوا جهت باز کردن و رفع گرفتگی لوله استفاده نمود 

قیمت لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی ارزانتر است 

معایب لوله های چدنی 

نصب لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی کنتدتر انجام می شود

لوله های چدنی به علت تاثیر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب زنگ می زنند و جلوگیری از زنگ زدگی آنها میسر نمی باشد 

داشتن وزن زیاد قطعات و کثر اتصالات و در نتیجه زیاد پیوند از معایب دیگر لوله های چدنی می باشد 

مقایسه لوله چدنی توپی دار و سر تخت 

قابلیت تحمل فشار لوله های سرتخت بیشتر است

لوله های سر تخت به دلیل نداشتن مادگی و لبه های قیطانی و وزن و ضخامت کمتر و نوع پیوند کاربرد بیشتری دارند

لوله های سرتخت به دلیل خاصیت الاستیکی نوع پیوند آن تغییر حرارت بیشتری را نسبت به لوله های دیگر تحمل می کند 

وزن لوله های چدنی توپی دار فاضلاب (استاندارد ASTM) 

لوله های پنج لایه

در تاسیسات لوله کی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد . برای حل این مشکل تا کنون تلاشهای زیادی صورت گرفته است .استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک 

پاسخی قطعی به مشکل بدهند . 

یکی دیگر از راه هایی که برای پرهیز از مشکلات لوله های فلزی پیشنهاد شده است استفاده از لوله های پلیمری است اما به کارگیری این لوله ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می کند اما مشکلات دیگری را باعث می شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن ، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا ، ضریب انبساط زیاد و … . 

در این شرایط گروهی از دانشمندان به تلفیق فلز و پلیمر توجه کردند . به عنوان مثال سوپر پایپ نقطه اوج همین تکنولوژی است . تلفیقی هوشمندانه که حاصل آن لوله ای است پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص – که مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، رسوب و پوسیدگی را از لوله های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم ، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله های فلزی به ارث برده است . سوپر پایپ آخرین دستاورد تکنولوژی است هک برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می کند . 

 

ساختار لوله های سوپر پایپ 

یک لوله آلومینیمی با جوش طولی اولتراسونیک ،‌بدنه اصلی سوپر پایپ را تشکیل می دهد . این لایه فلزی مقاومت در برابر فشار ، حرارت و نفوذ اکسیژن را تامین می کند . در لایه های داخلی و بیرونی سوپر پایپ به جای پلی اتیلن مشبک (PEX) از پلیمر جدید PEOC استفاده می شود که عمر این پلیمر در شرایط سخت کاری و در فشار و دمای بالا حتی با ضریب اطمینان 5/2 بیش از 400 سال است . لایه های فلزی و پلیمر طی فرآیندی توسط دو لایه چسب مخصوص با هم تلفیق می شوند . 

مزایای لوله های پنج لایه 

زنگ نمی زند ، رسوب نمی گیرد و هرگز نمی پوسد 

به راحتی خم می شود و شکل می پذیرد 

نصب آن سریع ، آسان و بدون ضایعات می باشد

بسیار سبک و حمل و نقل آن آسان است 

عدم امکان نفوذ اکسیژن به لوله و جلویگری از لجن زدگی و تغییر رنگ آب

ضریب انبساط طولی بسیار ناچیز

افت فشار بسیار ناچیز بدلیل هموار بودن سطح داخل لوله

مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی 

مقاوم در برابر فشار به علت جوش طولی آلومینیوم

در لوله کشی توکار مطمئن و در نصب روکار زیبا است

توان تحمل حرارت مداوم

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • ونت چیست ؟
  • هواکش فاضلاب برای چه نصب و اجرا میشود؟
  • علت اجرای ونت در سیستم فاضلاب ساختمان ها چه چیز است؟

سیستم لوله کشی هواکش ونت یکی از مهم ترین قسمت های شبکه ی لوله کشی فاضلاب را تشکیل می دهد و وظیفه ی اصلی آن این است که فشار هوا را در لوله های فاضلاب در حد فشار جو نگاه دارد.در گذشته توجه جدی به این قسمت نمی شد وتصور عمومی بر این بود که برای تامین سرعت تخلیه فاضلاب کافی است که قطر لوله بزرگتر انتخاب شود وبرای جلوگیری از ورود گازهای نامطبوع مجرای فاضلاب به داخل ساختمان از سیفون استفاده گردد.در آن زمان سیستم لوله کشی فاضلاب را فقط وسیله ی تخلیه ی مواد زاید به شمار می آورند وبه این موضوع توجه نداشتند که وجود تاسیسات نادرست خود تا چه اندازه سلامت انسان را در معرض خطر قرار می دهد.در واقع لوله کشی به عنوان یک کارعلمی شناخته نمی شد.احداث ساختمان های بزرگ و تراکم جمعیت درشهرها تاثیر مهمی در پیشرفت فن لوله کشی گذاشت وآن را در ردیف کارهای علمی قرار داد.اگر در تمام طول مدت کار شبکه فشار هوای داخل لوله ها ثابت بماند می توان با قطر کمتر لوله ی فاضلاب تعداد بیشتری از وسایل بهداشتی را در یک لوله تخلیه کرد. لوله های هواکش در شبکه های لوله کشی فاضلاب اساسا به دو منظور نصب می شوند.

۱-جلوگیری از تخلیه ی آب سیفون

۲-سهولت در تخلیه ی فاضلاب

جلوگیری از تخلیه ی آب سیفون:

وجود آب در قسمت آب بند (شترگلویی) سیفون باعث جلوگیری از ورود گازهای نامطبوع شبکه فاضلاب به فضای داخلی ساختمان می شود.در صورتی که سیستم فاقد لوله کشی هواکش باشد آب درون سیفون ممکن است به دلایل مختلف از بین برود. یکی ازعلل استفاده از سیستم هواکش جلوگیری ازاین پدیده می باشد. با توجه به شکل ۴-۱۱به اهمیت استفاده از هواکش می توان پی برد. با مقایسه شکل های الف ،ب،ج مشخص می شود که سیفون وسیله بهداشتی شکل ج به دلیل استفاده از لوله هواکش آب درون خود را حفظ می نماید ودر وسیله بهداشتی شکل ب به خاطر عدم استفاده از هواکش آب درون سیفون تخلیه شده (سیفوناژ)است.وسیله بهداشتی شکل الف فاقد سیفون بوده وگازهای نامطبوع شبکه فاضلاب از طریق وسیله بهداشتی وارد فضای داخلی ساختمان می شود وساکنین آن را دچار ناراحتی می کند.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • طریقه نصب دشوارتر: شاید بارها پیش آمده باشد که شیرآلات را خودتان به راحتی با استفاده از یک آچار تعویض کرده باشید. این مسئله درمورد وال هنگ‌ها مقداری متفاوت است. در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌های تولید کننده وال هنگ در صورتی که این تجهیزات توسط متخصص نصب نشوند، گارانتی آن را باطل می‌کنند. پس شما برای نصب توالت وال هنگ، روشویی یا دیگر لوازم، نیاز به یک متخصص دارید. این در حالی است که برای سرویس‌های معمولی شما نیاز به هیچ ابزاری برای برشکاری یا جوشکاری نخواهید داشت.
  • نیاز به فضای کافی در دیوار: بر خلاف فضای عادی و در دسترس بسیار کمتری که در صورت استفاده از وال هنگ نیاز دارید، در درون دیوارها نیازمند فضای زیادی خواهید بود. تجهیزات وال هنگ مانند فلاش تانک که اندازه نسبتا بزرگی دارد باید به راحتی درون دیوار جا شوند. به همین دلیل دیوارهای نازک و با قطر کم مناسب استفاده از آن‌ها نیستند. هر چند به صورت پیش‌فرض دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی برای رعایت مسائلی مانند نشت آب، قطورتر از دیوارهای عادی ساخته می‌شوند و نگرانی زیادی از این بابت وجود ندارد.



ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • نظافت و شستشوی آسان‌تر: هنگام استفاده از تجهیزات بهداشتی معمولی همیشه باید با مشکل شستشو و نظافت آن‌ها دست و پنجه نرم کنید. این دشواری علاوه بر شستشوی خود تجهیزات، به شستشوی نقاط کوری که این لوازم می‌سازند نیز مربوط می‌شود. زیر پایه‌های نگهدارنده روشویی، پشت پایه‌ها، پشت فلاش تانک و … دیگر در وال هنگ‌ها وجود ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت و به آسانی سرویس بهداشتی یا حمام خود را بشویید.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع: یکی از مشکلات سرویس‌های معمولی، ثابت بودن ارتفاع آن‌ها و وابستگی این ارتفاع به پایه‌های پیش ساخته است. استفاده از دیوار برای نصب تجهیزات سرویس بهداشتی این امکان را به شما می‌دهد که ارتفاع توالت وال هنگ، روشویی یا حتی دوش حمام را هر طور که راحت‌ترید تنظیم کنید.
  • مصرف کمتر آب: به طور معمول در سرویس‌های وال هنگ از جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط استفاده می‌شود. به عنوان مثال شیرهای آب مرتبط با سرویس‌های وال هنگ یا فلاش تانک‌ها با استفاده از این تکنولوژی‌های جدید می‌توانند تا ۳۰ درصد مصرف آب شما را کاهش دهند. هر چند این مورد مستقیما به وال هنگ ربطی ندارد و سیستم‌های کم‌مصرف معمولی نیز می‌توانند مصرف آب را کاهش دهند، اما در تجهیزات وال هنگ به طور معمول این موارد رعایت شده و راحت‌تر می‌توانید از این تکنولوژی‌ها بهره ببرید.



ارسال توسط نویسنده وبلاگ
  • مدیریت بهتر فضا: با شرح یک مثال صحبت را آغاز می‌کنیم. یک توالت فرنگی معمولی را در نظر بگیرید که باید درون سرویس بهداشتی یا حمام نصب شود. این توالت فرنگی دارای فلاش تانک، شیلنگ، پایه و شیر پرکن است که هر کدام به تنهایی فضای زیادی را به همراه کاسه توالت به خود اختصاص می‌دهند. در مقایسه با یک توالت فرنگی معمولی یک توالت فرنگی وال هنگ را جایگزین کنید. نه تنها در این حالت پایه و فلاش تانک به درون دیوار منتقل می‌شوند، بلکه دیگر شیر پرکن و شیلنگ نیز از نمای شما حذف می‌شود. این تنها یک نمونه از تغییرات حاصل از تجهیزات وال هنگ بود. تصور کنید تنها با حذف فلاش تانک‌های مربوط به توالت فرنگی و ایرانی، لوله‌کشی‌های روکار، نگهدارنده‌ی دوش حمام و پایه‌های روشویی چقدر می‌توان به باز شدن فضای سرویس بهداشتی و حمام شما کمک کرد و زیبایی به آن محل بخشید.
  • استحکام و مقاومت بالاتر: تجهیزات و لوله‌کشی‌های معمولی روی پایه نصب یا با استفاده از پیچ به دیوار متصل می‌شوند. برخلاف چیزی که از تفاوت ظاهر سرویس‌های معمولی و وال هنگ ممکن است به چشم بیاید، تجهیزات معمولی بسیار ضعیف‌تر هستند. تجهیزات وال هنگ به دلیل اینکه از کل محیط دیوار، و نه یک پایه، به عنوان تکیه گاه استفاده می‌کنند مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و تکانش دارند.
  • کاهش صدای مزاحم: احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده هنگام مهمان‌داری یا سکوت در خانه متوجه شده باشید سرویس بهداشتی چه صدای زیادی تولید می‌کند. این سر و صدای زیاد به خصوص هنگامی که کسی قصد استفاده از فلاش تانک را دارد به اوج خود می‌رسد. یکی از مزیت‌های اصلی وال هنگ‌ها استفاده از فلاش تانک توکار است. استفاده از تجهیزات توکار و عبور لوله‌های آب از درون دیوارها و همچنین فلاش تانک توکار در توالت وال هنگ باعث می‌شود صدای عبور آب هنگام استفاده از آن‌ها به کمترین میزان خود برسد.



ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 

لوله کشی روکار و توکار رادیاتور

لوله کشی روکار و توکار آب سردوگرم

 

کار اجرایی واقع در سازمان صدا و سیمای تهران

با تشکر از مهندس صدرایی




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

نصب و تعمیر کلکتور موتورخانه

تعمیر و نگهداری موتورخانه

 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

 ۱  ساختمان‌های مسکونی

رسیدن به آسایش حرارتی و مصرف کم یکی از مزایای سیستم گرمایش از کف می‌باشد. این سیستم توانسته با فراهم آوردن شرایط آسایش بی نظیر برای ساکنین یکی از سیستم‌های گرمایش محبوب در ساختمان‌های مسکونی باشد.

۲  محیط اطراف استخرها

یکی از مشکلات گرمایش در استخر‌ها نبود گرمای یکنواخت در محیط استخر و تجمع گرما در زیر سقف می‌باشدکه این امر  باعث تلفات حرارتی زیاد انرژی و خوردگی اجزای سقف میشود. با استفاده از سیستم گرمایش از کف میتوان کلیه مشکلات فوق را برطرف نمود.

۳  سالن‌های مرغداری

در سالنهای مرغداری گرمایش مورد نیاز در سطح حدود ۵۰ سانتی متر از کف می باشد در حالیکه در سیستم گرمایشی متداول (هیتر) زماینکه گرمای کف ۳۲ درجه است دمای زیر سقف حدود ۵۰ درجه می باشد .

همانطور که می دانید هوای گرم سبک تر است و در بالاترین قسمت قرار می گیرد در صورتیکه گرمایش مورد نیاز در سطح پرنده می باشد و با توجه به تبادل حرارتی سقف و تهویه سالن تا ۶۰ درصد اتلاف انرژی بوجود می آید. با استفاده از سیستم  گرمایش از کف می‌توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و توزیع گرمای یکنواخت و مطبوع ایجاد کرد .

مزایای گرمایش از کف در سالنهای مرغداری :

    افزایش رطوبت نسبی محیط و نرمال بودن بستر (در طی پرورش، هر قطعه مرغ حدود ۱۰ لیتر آب مصر می کند که ۳/۲ آن از طریق فضولات دفع و روی بستر باقی می ماند. با وجود گرمایش از کف عملیات تخمیری انجام نشده و عمل تبخیر انجام می گیرد و محیط سالن مرطوب و عاری از گازهای آلاینده می گردد)

     مصرف سوخت بیش از ۶۰ درصد کاهش می یابد .

      مصرف برق در سیستم گرمایشی تا ۸۰ درصد کاهش می یابد .

      توزیع یکنواخت گرما در تمامی سطح بستر .

      کاهش گازهای آلاینده (آمونیاک – منو اکسید کربن)

    کاهش بیماریهای تنفسی (کوکسید یوز-  CRD)

     عملکرد پرورش و تهویه در سالنها بهتر انجام می گیرد .

     دسترسی بهتر گله به دانخوری و آبخوری

 ۴  گلخانه‌ها

با توجه به نیاز ریشه گیاهان به گرمای مطلوب گرمایش از کف میتواند محیطی ایده‌آل برای رشد گیاهان فراهم نماید.

5  واحدهای صنعتی

گرمایش به روش جابجایی سبب حرکت هوا و ایجاد گرد و غبار می‌شود، این امر در واحدهای صنعتی به کاهش کیفیت محصول و شرایط محیط کار منجر می‌گردد. تامین گرمایش مطبوع و حفظ کیفیت هوا متناسب با استانداردهای مورد نیاز برخی صنایع مانند داروسازی و صنایع غدایی، ضرورت استفاده از سیستم گرمایش از کف را در این واحدها نشان می‌دهد.

6  سیستم ذوب برف

تنها را حل برای معابر یخ بسته و پوشیده از برف سیستم گرمایش از کف میباشد. سیستم ذوب برف میتواند در ورودی ساختمانها، پشت بام ساختمان‌های برف گیر، آشیانه هواپیماها و باند های فرود مورد استفاده قرار گیرد.

7  سالن‌‌های ورزش و زمین چمن

در مناطق معتدل و سردسیر، نگهداری چمن ورزشگاهها در فصلهای پاییز و زمستان کاری سخت و دشوار است. در این فصل‌ها به علت یخزدگی زمین، ریشه چمن سرد می‌شود که این امر منجر به زرد شدن چمن می‌گردد. بیش از دو دهه است که در اروپا برای حفظ چمن در اکثر ورزشگاه‌های بزرگ از سیستم گرمایش از کف در زیر بستر چمن استفاده میشود.

 از دیگر موارد کاربرد سیستم گرمایش از کف میتوان به کتابخانه‌ها،‌مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مساجد، رستورانها، سالن‌های اجتماعات، پیاده روها، فروشگاه‌‌ها و مراکز تاریخی نام برد.




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

مزاياي تكنولوژي پلي اتيلن

1- سبكي وزن :

سبكي لوله هاي پلي اتيلن بدين معني است كه حمل و نقل آن ها آسان در نتيجه لوله گذاري در كانال به سرعت انجام مي پذيرد .

2- انعطاف پذيري :

از آنجايي كه لوله هاي پلي اتيلن كاملا انعطاف پذير هستند مي توان آن ها را به دو صورت حلقه و يا رول و درام با طول هاي بلند در محل كار مورد استفاده قرار داد .

يكي ديگر از مزاياي انعطاف پذيري ولوله گذاري آن ها در زمين هاي شني و سنگلاخي بدون استفاده از زانويي مي باشد . وقتي كه خاصيت انعطاف پذيري يا عامل ازدياد طول لوله يك جا در نظر گرفته شود مي توان بدين نتيجه رسيد كه اين دو عامل پلي اتيلن را يك ماده مناسب و سازگار با مسايل و مشكلات حركات زميني مي سازد . به عنوان مثال در موقع زلزله و حركات زمين مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد .

3- مقاومت در مقابل خوردگي :

لوله هاي پلي اتيلن اين حسن را دارد كه احتياجي به نصب سيستم حفاظت از زنگ كه براي لوله هاي فولادي به كار مي رود را ندارد . بنابراين مخارج و هزينه نگه داري خيلي پائين است . صرف نظر از بعضي هيدروكربن هاي سنگين و سيالات پلي اتيلن مقاومت بي نظيري در برابر عوامل شيميايي دارد .

4- تغييرات ساده و سريع :

اگر يك قسمت از لوله پلي اتيلن صدمه ببيند هيچ مشكلي ابري جايگزيني آن قسمت يا ساقه لوله پلي اتيلن جديد و اتصالات الكتروفيوژن وجود ندارد و اين مي تواند در كمتر از يك روز انجام شود .

اين بدان معني است كه قطع گاز مشتركين در صورت بروز حادثه كاهش مي يابد .

5- كنش سريع يا اقدام سريع :

در صورت بروز حادثه با روش فشرده كردن به سرعت مي توان جريان گاز را قطع نمود

6- آموزش ساده و سريع :

دوره آموزش پايه اي كارگران براي ساختن و كار گذاري شبكه و يا راه اندازي و نگه داري خيلي ساده و كوتاه است .

7- كار آيي شبكه :

بالغ بر20  سال تجربه ثابت كرده است و تكنيك اتوماتيك الكتروفيوژن در حين عمليات اجرايي با يك موفقيت كامل و از درجه اطمينان بالايي برخوردار است .

8- طول عمر لوله و اتصالات :

لوله هاي پلي اتيلن به همران اتصالاتشان براي حداقل عمري حدود 50 سال تحت شرايط نرمال فشار 4 بار طراحي شده اند .

 

 

 

تمامي لوله ها بايد در طول لوله داراي دو نوار باشد كه در دو سمت مخالف لوله مواردي از قبيل سازنده نوع رزين ضخامت و سريال فشار در آن درج شده باشد .

ماكزيمم فشار مجاز بهره برداري :

ماكزيمم فشار مجاز بهره برداري براي هر سيستم لوله پلي اتيلن به مواد اوليه استفاده شده , شاخص SDR لوله ها و شرايط بهره برداري بستگي دارد . حداقل مقدار فاكتور طراحي (fd) مي بايست مساوي يا بزرگتر از 2 باشد .

راهنماهاي ملي ( دستورالعمل هاي ملي هر كشور ) نيز مي بايست در نظر گرفته شود.

MAOP به شرح ذيل بيان مي شود .

حداقل تنش مورد نياز (mpa)

نسبت به ابعاد استاندارد قطر خارجي MRS

لوله به ضخامت لوله SDR

    تاسیسات فنی مهندسی برتر- 

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ

مهمترین عوامل پایین بودن کارایی موتور‌خانه‌ها:

1) اختلاط ناقص سوخت و هوا که منجر به احتراق ناقص می‌شود (مشعل این موتور‌خانه‌ها نمی‌توانند سوخت و هوا را بطور کامل با هم مخلوط نمایند بنابراین در بعضی از مواقع برای اینکه بتوان هوای لازم برای احتراق را تامین نمود باید هوای اضافه را بالا برد)

2) عدم انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات شرایط جوی و شرایط کاری موتورخانه‌ها ( به علت عدم نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه تغییر شرایط محیطی باعث می‌شود که دیگ و مشعل از حالت بهینه خود خارج شده و بازده‌شان پایین بیاید.)

3) عدم تنظیمات فصلی در موتورخانه‌هاکه باعث افت شدید راندمان و افزایش مصرف سوخت می‌شود

4) طراحی موتور‌خانه‌ها با تکنولوژی‌های قدیمی که موارد مربوط به صرفه‌جویی انرژی در آنها لحاظ نشده است

 

دلایل اتلاف انرژی در موتور‌خانه‌ها:

1) مناسب نبودن مشعل ( عدم تنظیم درست و در برخی موارد پایین بودن راندمان )

2) مناسب نبودن دیگ ( عدم عایق‌بندی و وجود رسوب در داخل پره‌ها )

3) عدم تناسب ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل

4) تمیز نبودن موتور‌خانه

5) مناسب نبودن دودکش و طراحی غلط لوله‌کشی

6) عدم انطباق ظرفیت حرارتی موتور‌خانه با بار حرارتی ساختمان

7) عدم تنظیم صحیح ترموستات

 

عملیات بهینه‌سازی موتورخانه‌ها:

1) نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه

2) تنظیم موتورخانه

3) تطابق دیگ و مشعل

4) نصب دمپر بارومتریک

5) عایقکاری لوله و دیگ

6) رسوب زدایی و شستشوی دیگ

 




ارسال توسط نویسنده وبلاگ
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 543
بازدید کل : 428540
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1